על "מעגל הקשר" בקיצור

עמוד:12

על " מעגל הקשר" בקיצור" מעגל הקשר" הוא כלי חינוכי רב-תכליתי אשר מטפח כישורי הידברות ותקשורת בין-אישית , בעיקר באמצעות הלשון הדבורה , תוך התנסות בשיח קבוצתי מוגן , שוויוני , אינטימי מבחינת אופיו , משמעותי מבחינת תכניו ואותנטי מבחינת אמירותיו . את "מעגל הקשר , " הן ככלי בארגון ובהפעלה של קבוצת משוחחים והן כאמצעי בטיפוח שיח ארגוני הומניסטי , אפשר להפעיל גם במוסדות חינוך וגם במסגרות ארגוניות-חברתיות אחרות . להלן ידובר ב"מעגל הקשר" ככלי במסגרת חינוך הומניסטי המתקיים במוסדות חינוך . כלי זה מבוסס מבחינה רעיונית על עקרונות של חינוך הומניסטי , הקושרים בין פרט לחברה ומחויבים לשניהם באורח שווה , כמפורט להלן כהמשך הדברים . מבחינה מעשית בנוי "מעגל הקשר" על תכנית הידועה בשם "מעגל הקסם" ( בול , בסל ופלומרס , תשמ"ג ) שפותחה בארצות הברית , וכמוה הוא עשוי לפתח וליישם כישורי הידברות ותקשורת בין-אישית , לחזק את הביטחון העצמי ואת המודעות העצמית . עם זאת , "מעגל הקשר" מציע מימוש נוסף של הפוטנציאל הטמון ב"מעגל הקסם , " בכך שהוא מהווה בסיס לטיפוח תרבות השיח הבית ספרי ברוח הומניסטית . בשונה מ"מעגל הקסם , " "מעגל הקשר" אינו "תכנית" ליניארית באופייה , אלא הוא כלי חינוכי רב-תכליתי ורב-כיווני , המסייע למחנך ההומניסט במימוש השקפתו החינוכית בכל תחומי פעילותו ; הוא לא רק מרכך , ממתן או מונע תופעות שכיחות בבתי ספר רכים , כגון : לחץ , חרדה , חוסר ביטחון , ניכור , תוקפנות , תופעות הפוגמות ביכולת הלמידה ובהתפתחות הרגשית והשכלית ; האווירה שיוצר "מעגל הקשר , " המבוססת על השקפה חינוכית כוללת של המוסד החינוכי , מאפשרת לפרט להעז , לצמוח ולשפר את הישגיו בכל תחומי חייו , ולחברה - להתגבש ולהתלכד מבלי לטשטש את ייחודו של כל פרט ( בפרק ה' בחלק השני של ספר זה מתוארים בפירוט רב יותר ההבדלים שבין "מעגל הקסם" ל"מעגל הקשר . ( " 2 סעיף זה מוצע לשימוש כמידע ראשוני על "מעגל הקשר 3 . " ראו להלן את הפרק העוסק בשיח הבית ספרי .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר