הקדמה מאת נמרוד אלוני

עמוד:7

הקדמה מאת נמרוד אלוני חינוך הומניסטי הוא כידוע שם כללי למשפחה רחבה ומגוונת של גישות חיבוכירת , המבקשות לטפח את אישיות התלמידים לאור ערכי היסוד של כבוד האדם , התפתחות האדם ושוויון ערך האדם . מכנה משותף נוסף למשפחת החינוך ההומניסטי הוא ההתעקשות על גישה הוליסטית : גוף ורוח , רגש ושכל , תבוניות ויצירתיות , הומניות והגינות , מדעי הטבע ומקצועות הומניסטיים , מימוש עצמי , איכות תרבותית ותרומה חברתית . יתר על כן , לא הילד במרכז , לא המורה , ולא גופי הידע ונורמות התרבות והחברה , אלא כל הממדים הללו של האנושות והאנושיות אמורים להיות מתוזמרים יחד - כמעשה אמנות חינוכי - לקראת פיתוח פרופורציונאלי והרמוני הן של אישיות התלמיד והן של התרבות החברתית . במידה רבה של נחת אני מבקש להעיד על "מעגל הקשר , " שהוא משמש דוגמה למשאב חינוכי המגלם למופת את האיכויות ההומניסטיות שציינתי לעיל . כפי שיתחוור לקוראים בדפים הבאים , הפעילות ב"מעגל הקשר , " מצד אחד , ראשיתה בקבוצה , ומכאן גם בפיתוח של כישורים חברתיים , אינטליגנציה רגשית ותרבות שיח , ומן הצד האחר , המשכה של הפעילות בכתיבה אישית , ומכאן גם בפיתוח "קול אישי , " זהות אותנטית ויכולת אוריינית . במישור התוכני "מעגל הקשר" מזמן , מצד אחד , התמודדות אינטלקטואלית עשירה עם ידע ציבורי מתחומי הדעת , התרבות והאקטואליה , ומן הצד האחר , הוא מזמן פתיחות , תמיכה בין-אישית ואהדה והקפדה על פלורליזם , על סובלנות ועל ריסון עצמי . שילובים אלה מגלמים , למיטב הכרתי , את האיזונים הנכונים והנדרשים בימינו בין הציפייה להתקדמות ולהישגיות בתחומי הדעת , בתשתיות התרבות והאזרחות הדמוקרטית , לבין מחויבות פדגוגית להצמיח את אישיות התלמידים באקלים תומך המאפשר לסייע להם לממש בצורה המרבית את היכולות ואת הנטיות הגלומות בהם .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר