1. שיפור הקשר בין הבוחרים לנבחרים

עמוד:11

הבוחרים שניצלו את זכותם לציין בפתק ההצבעה את המועמד המועדף עליהם . אך בבלגיה מחשבים את הצבעת הבוחרים שלא ניצלו את זכות ההעדפה האישית כאילו תמכו בסדר הרשימה שהוגש על ידי המפלגה . דירוג דוגמת הפתק האוסטרלי יכול להביא לשימוש בשיטת הנקודות , שיש הטוענים שהיא פותרת מבחינה מסוימת את " פרדוקס ההצבעה" ( פרדוקס זה ידוע מאז המאה ה , 17- ומאז שדן בו קנת ארו לפני כחמישים שנה הוא נחשב לבעיה שמסכלת פרוצדורה דמוקרטית אמיתית Z ראו בפרק המסקנות . ( ואולם , האוסטרלים נוהגים בשיטת " הקול האלטרנטיבי , " המניבה תוצאות שונות לחלוטין , ונהוגה בגרסת " הקול היחיד הנייד" ( STV ) גם באירלנד ובמלטה . בשיטת הצבעת ההסכמה אפשר לסכם את נתוני ההצבעה על פי מספר הקולות ה"חיוביים , " אך אפשר , למשל , לתת משקל גדול יותר לבוחרים שמיקדו את הצבעתם במספר מועדפים קטן יותר ( למשל , לפי הכלל שלכל בוחר משקל זהה שניתן לפזרו בין מועמדים שונים ; חילק הבוחר את קולו בין n מועמדים , יקבל כל מועמד 1 / n מקולו ; ox 1997 ד . ( כל האפשרויות פתוחות , אך בכולן פגמים בלתי פתירים . מבחינה עקרונית , מובן כי במשטר דמוקרטי יש לתת בידי האזרחים יכולת השפעה גדולה ככל האפשר , ובייחוד ביום הבחירות . משום כך , מובן כי רצוי לתת בידי האזרחים כוח להשפיע על סיכויי המועמדים האינדיבידואליים , בנוסף על השפעתם על ייצוג המפלגות , בלי קשר לקיומו או להיעדרו של ייצוג אזורי . יש לזכור כי הן בישראל והן במדינות רבות אחרות ( דוגמת בריטניה , שבה נהוגה למעשה בכל אזור שיטת בחירות רשימתית נוקשה ) הגורם המרכזי המשפיע על קביעת המועמדים האינדיבידואליים הוא המפלגה , שבידה יש כאמור מגוון אפשרויות רחב לאופן קביעת המועמדים . למרות העיקרון הדמוקרטי הראוי של הגברת העוצמה הנתונה בידי האזרחים , מן הראוי להדגיש כי למרכיב של בחירה אישית בבחירות הכלליות יש גם צדדים שליליים . התחרות בין המועמדים Z בין שתתקיים במרכז או בבחירות מקדימות ובין שתתקיים במסגרת הבחירות הכלליות ( בגרסה אזורית או ארצית ) Z מצריכה משאבים רבים של המועמדים האינדיבידואליים או של התומכים בהם . משום כך היכולת להתמודד בבחירות עלולה להצטמצם לאלה שהפרוטה מצויה בכיסם ולאלה הנוטלים על עצמם מחויבויות העלולות לגבול בשחיתות . ההיסטוריה מוכיחה כי הגבלת סכום התרומות והטלת איסור על קבלתן מתאגידים , אלא אך ורק מבוחרים אינדיבידואליים ( כפי שמורים חוקי המימון בישראל , ( אינה בולמת תוצאות שליליות ואף מעשים על גבול הפלילים . יתר על כן , תחרות כזאת משחררת את הנבחר ממחויבותו כלפי המפלגה . לכאורה זו תופעה מבורכת אך היא מובילה להרס המפלגות , שהן אבני היסוד של הדמוקרטיה הייצוגית , ופותחת את המשחק הפרלמנטרי ( ובראשו עניין הקמת הקואליציה ושימורה )

מכון ון ליר בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר