ק

ק

עמוד:851

מייסדיו, 27 משפחות צעירות ממקומות שונים בארץ  קרית ענבים קבוץ, במחוז ובנפת ירושלים, באזור הרי יהודה כ-6 ק"מ ממערב-צפון לירושלים, ממזרח לאבו ע'וש, מדרום-מזרח למעלה החמשה, מצפון לבית נקופה, במפנה הדרומי של הר ההגנה (נ"ג 815) דרך ראשית 1 בקטע צמת קרית יערים - מחלף הראל, בק"מ ה- ,4883 במחלף חמד, פנייה דרומה שם סמלי וכן בעקבות משמעות השם הערבי קרית א-ענב הנוסע הפרסי נצר-י-חוסרו (1047) מזכיר את הכפר הסמוך, אבו ע'וש בשם זה לפני הקמת הקיבוץ נקרא המקום, א-דלב (שם ערבי לעץ דלב מזרחי), לציון העץ הגדול שהיה בצד מעיין קטן תייר שעבר במקום (1878) מתארו: "דילב - ושם בית קפה של יווני" אדמותיו נרכשו (1912) בידי האגודות 'קוהלת יעקב' ו'אחוזת נחלה', והן נרכשו מידיהן על-ידי קק"ל אגודות אלה נוסדו (1906) במטרה "לעורר חיבה לעבודת אדמה בין הצעירים הירושלמים ולדאוג להתאכרותם במושבות" תכניתן להקים מושבה לא התממשה, אף שה'קונגרס הציוני' (1913) החליט לתמוך בתכניתן קרית ענבים הוא ראשון היישובים היהודיים בהר יהודה מייסדיו, עולים מאוקראינה, בחלוף הזמן הצטרפו אליהם עולים מפולין, מגליציה, מגרמניה ומארגנטינה במקום שוהה, זה כמה שנים, קבוצת נוצרים (פרוטסטנטים), בני כת 'הכרמל' מפינלנד סמלם - שילוב מגן- דוד וצלב  קרית עקרון עירה, במחוז המרכז, בנפת ובאזור רחובות מדרום לרחובות, ממערב-צפון למזכרת בתיה, ממזרח לגבעת ברנר דרך ראשית 40 בקטע צמת גדרה - צמת רמלוד (מחלף נשרים), בק"מ ה- 26277 פנייה דרומה; או, דרך אזורית 411 בקטע צמת עקרון - צמת חלדה, בק"מ ה- 104 בקירוב פנייה צפונה נקראת בעקבות שמה של עקרון שב'תנ"ך', אחת מחמשת ערי הפלשתים השם הקדום נשתמר בשם הכפר הערבי שננטש עקיר על אדמותיו הוקם היישוב ראשיתה (1948-1961) כשכונת-מגורים בתחום מועצה אזורית ברנר מייסדיה, עולים מארצות אפריקה ואסיה (מרביתם יוצאי תימן), אליהם הצטרפו משפחות בני-הארץ המפנה בהתפתחותה התרחש (1979), עם הכללתה ב'תכנית השיקום וההתחדשות', שיזמה ממשלת ישראל בראשות מנחם בגין ו'הסוכנות' מאומצת על-ידי הקהילות היהודיות בערים אקרון, קנטון וטולדו שבמדינת אוהיו בארצות-הברית ('עיר תאומה') בתחומה, עתיקות (גלוסקמאות, כתובת ערבית, באר עתיקה, חרסים מהתקופות הביזנטית והערבית הדעות חלוקות לגבי מקום זיהויה של עקרון שב'תנ"ך'; לפי הסברה, הנשענת על דמיון הצלילים, מוצע לזהותה בעקיר, אולם החרסים שנמצאו אינם קודמים לתקופה הרומית לפי סברות אחרות, מוצע לזהותה בכפר הערבי שננטש קטרה ובתל בטש לפי הסופרים הערביים, היתה עקיר בימי הבינים כפר גדול תושביו נודעו כמרבים בצדקה והלחם שלו לא היה כמותו בכל הארץ)

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר