הקדמה

עמוד:13

כל שחכמתו מרובה ממעשיו למה הוא דומה לאילן שענפיו מרובין ושרשיו מועטין והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו [ ... ] אבל כל שמעשיו מרובין מחכמתו למה הוא דומה לאילן שענפיו מועטין ושרשיו מרובין שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו . ' היה זה וסילי קנדינסקי שעמד כבר בראשית המאה העשרים על האופי הרוחני של האמנות המודרנית המתפתחת , בספרו הקלאסי 'על הרוחני באמנות " . ' הוא ראה באמנות המודרנית תנועה המתרחקת מהצגת העולם החומרי , ומבקשת לעסוק בעולם מרומם , רוחני יותר , של צבע טהור ושל צורה מופשטת . כפי שאראה בהמשך , האמנות של הפוסט-מודרניזם מבצעת מהלך משלים של תנועה כלפי מטה , אל תוך חיי היום-יום ואל 'העולם הזה , ' בדומה למגמות הרווחות בעולם היהודי . הנקודות שהועלו כאן ונקודות רבות נוספות יזכו להרחבה ולהעמקה בגוף הספר , שבו ארבע מסות הקשורות ואף משוחחות ביניהן , בניסיון לבחון את האמנות בעידן הדיגיטלי בראי התודעה היהודית . נקודת המבט שלי בבואי לעשות זאת היא זו של כותב אשר מתבונן מבחוץ על היהדות ועל האמנות גם יחד מחד , אך מעורב ומשתתף בהן מבפנים מאידך . למעשה , הספר מהווה אף מעין דו שיח בין צדדי השונים ככותב - אמן יוצר שהוא גם יהודי דתי ואיש אקדמיה המלמד אמנות ומחשבת ישראל . כתיבתי משקפת אף את היותי דור שלישי של אמריקנים שחי כיום בישראל , מדבר באנגלית אל נכדי החיים בניו המפשיר , ובעברית - אל אלו החיים בארץ , בנגב . שתי המסות הראשונות של הספר - 'נקודות מבט קבליות' ו ' נקודות מבט הלכתיות' - מציגות נקודות מבט פנימיות , המבוססות על החוויה האישית שלי כאמן וכיהודי דתי , כשותף פעיל בחיים היהודיים כמו ביצירה האמנותית . הגישה שהצגתי בהן נובעת מן העובדה שהנני על פי אמונתי , צאצא של בני ישראל , שעמדו לרגלי הר סיני וקיבלו את התורה , הן זו שבכתב והן זו שבעל פה . מבחינה תוכנית , המסה הראשונה מציגה נקודת מבט קבלית , המספקת שפה סמלית ואף סכימה קונספטואלית לשם חקירת שני תהליכי יצירה מקבילים

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר