מבוא תחיית האורתודוקסיה

עמוד:12

הפרשנות השמרנית של הרב סולובייצייק צורה זו של חיים יהודיים הולכת וצוברת עוצמה וחיוניות , ועל רקעה מתבלטת דמותו של הרב יוסף דב סולובייצ'יק ז"ל מעל כל ההוגים היהודיים הדתיים המודרניים . עתידה של הציונות הדתית בישראל , כמו עתידה של האורתודוקסיה באמריקה , תלוי במידה רבה באופן שבו אנו מפרשים את מורשתו הרוחנית של הרב סולובייצ'יק . במשך למעלה מחצי מאה היה הרב סולובייצ'יק גדול תלמידי החכמים האורתודוקסים וראש וראשון לתיאולוגים בצפון אמריקה . אלפים מתלמידיו בישיבה יוניברסיטי בניו יורק עיצבו את מה שזוהה לימים כ"אורתודוקסיה המודרנית . " בכל פעם שעלתה השאלה אם ייתכן עולם שיח משותף למסורת לימוד התורה ולהגות הפילוסופית המערבית , היתה התשובה אחת : "הביטו בדוגמה של 'הרב . "' כי הרב היה אדם שהילך קסמים על תלמידיו הן במיומנויותיו המבריקות בדיאלקטיקה התלמודית הן בידע העצום שלו בתיאולוגיה המודרנית . הרב סולובייצ'יק היה עדות ניצחת ללגיטימיות של שמירת אמונים למסורת היהודית בלי ויתור על החופש והיושר האינטלקטואליים . תלמידי הרב סולובייצ'יק לא חוו את המסורת כמשהו שברירי מבחינה תרבותית או כמשהו שאינו יכול להוות מוקד עיסוק אינטלקטואלי של תיאולוגים ופילוסופים בני הדור ההוא . אני עצמי איני יכול לשכוח את תחושת הגירוי האינטלקטואלי והשחרור שהרגשתי כשעברתי מישיבת לייקווד המסורתית ללמוד אצל הרב סולובייצ'יק . שום דבר במסורת האינטלקטואלית המערבית לא נחשב " טרף" או מסוכן . הרגשתי שמעודדים אותי לחשוב באופן עצמאי וביקורתי על מסורתי שלי וגם לשוטט כאוות נפשי ו"להרגיש בבית" בהקשר הרחב יותר של המחשבה המערבית . מהערות השוליים הנרחבות בכל כתביו של הרב סולובייצ'יק ניכר בעליל שההוגים שעיצבו את השקפת חייו וקבעו את סדר היום האינטלקטואלי שלו לא היו רק בני המסורת הרבנית . מבחינה זו , גישתו לפילוסופיה תואמת במידה רבה את הדברים שכתב שלמה פינס בהקדמתו למורה נבוכימ לרמב"ם : העובדה שבאופן יחסי , הרמב"ם נדרש רק מעט לספרות הפילוסופית היהודית היא משמעותית . בין היתר היא מרמזת על כך שלא היה לו שום צורך במסורת פילוסופית יהודית ספציפית . למרות הבדותה הנוחה , שהוא חוזר עליה שוב ושוב , ולפיה היתה אצל יהודי העת העתיקה פריחה של המדעים הפילוסופיים , ברור

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר