פתח־דבר

עמוד:7

פתח דבר החינוך שניתן לי בצעירותי היה טבוע בחותמם המובהק של גאוני המסורת התלמודית של מזרח אירופה . עד היום אני זוכר בבירור את חוויית ההתוודעות הראשונה לגאון תלמוד שנשא הרצאה תיאולוגית על התפילה , הרצאה שרעיונות סרן קירקגור ורודולף אוטו היו עמודי התווך שלה . לפתע , כבמעין משב רוח קריר ומרענן , קמה והיתה מול עיני פנומנולוגיה דתית חדשה . ברגע זה נשתנתה לנצח מגמת ההתייחסות שלי ליהדות . המורה ששינה כך את חיי האינטלקטואליים היה הרב יוסף דוב סולובייצ'יק , נוחו עדן . לא אוכל לתאר די הצורך את ההשפעה העמוקה שהיתה לרב סולובייצ'יק על לימוד הגמרא שלי , על חשיבתי הדתית ועל כל תפיסת היהדות שלי . אני זוכר שכתבתי לו ואמרתי , "האחריות למעבר שלי ללימודי פילוסופיה היא שלך . " ואכן , הוא היה זה שכתב לי מכתב המלצה לבית הספר לתלמידים מתקדמים באוניברסיטת פורדהאם . במהלך לימודי הפילוסופיה שלי ובנקודות זמן מכריעות בחיי , כשחוויתי תקופות קשות של ספקות וערערתי על כמה מן העמדות התיאולוגיות והמוסריות הרווחות והמקובלות מאוד שאפשר למצוא במסורת ההלכה , הוא היה הדמות , התמונה החיה שהזינה , טיפחה וקיימה את מחויבותי . עד עצם היום הזה לא כהתה עוצמתו ולא נס לחו של החותם שהטביע בי בעשר שנות לימודי אצלו . הרב סולובייצ'יק ייצג יהדות המחויבת לאומץ אינטלקטואלי , ליושרה ולפתיחות - היפוכן הגמור של הדוגמטיות והקנאות . רעיונות מעולם לא הפחידו אותו . מעולם , אף לא פעם אחת , לא שמעתי אותו אומר " אפיקורסות ! דברי כפירה ! אסור לך לחשוב מחשבות כאלה או לשקול רעיונות כאלה " ! שום דבר לא עורר בו אי נוחות אינטלקטואלית . הוא האמין בחופש לעסוק במסורות הפילוסופיות , התיאולוגיות והתרבותיות של הציוויליזציה המערבית , ואת החופש הזה העביר לתלמידיו . בעקבותיו המופתיות של הרב סולובייצ'יק הלכתי כשפיתחתי את גישתי ללימוד התלמוד והפילוסופיה של ההלכה . נאמנותי ואהבתי לו כמורי ורבי מעולם לא הפריעו לעצמאותי האינטלקטואלית או להערכתי הביקורתית כלפי כתביו . הרב סולובייצ'יק היה דוגמה מאלפת לכך שכבוד והערכה לענקי התלמוד וההגות של המסורת יכולים גם יכולים לדור בכפיפה אחת עם אי הסכמה אינטלקטואלית עם השקפותיהם או פרשנויותיהם . הוא רחש בוז עמוק

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר