הקאנטונים

עמוד:26

ליישב את ארץ ישראל ביהודים . ברור איפוא , שמדילמה כזאת לא יימצא שום מוצא אחר , זולת ה"קאנטונים . " סייעה ללידתה של תכנית זו , כמובן , העובדה , שיהודים אחדים עושים לה תעמולה זה מכבר , אחדים מהם בכתב ( למשל , מר בן אב"י ; אם איני טועה , הרי גם מר רופין עושה זאת באחד מספריו , ( אחרים — מאחורי הקלעים . אולם העיקר אינו בכך : אפילו לא היו תכניות יהודיות , תכנית כזאת היתה מופיעה בין כה וכה עתה , ודווקא בצורה זו , ודווקא אצל האנגלים , כלומר , אצל הצד , שהוא מעוניין ביותר בכך , שהיהודים יפסיקו לתבוע והערבים — לאיים . עתה נעיין בצד אחר של העניין : ב"סוכנות היהודית" עצמה . "העולם" נשבע , ש"אין מתחשבים" בה . ואולם דבר זה , אם אינו שקר מובהק , הריהו בבחינת עיוורון מובהק . חוגי הסוכנות מתאמצים זה שנים רבות להגיע ל"שולחן עגול . " צרין איפוא פעם אחת לייגע את מוחנו ולשאול את עצמנו : על מת יש בדעתכם להידבר עם הערבים ? התמונה ברורה : הערבים אינם רוצים עלייה יהודית גדולה , אינם יכולים לרצותה , לעולם לא ירצו אותה , שום "שולחן עגול" לא יעזור כאן , ודבר זה מן הדין שיהא ידוע אחת ולתמיד לכל אחד מחברי הסוכנות . ובכן , מה עליהם לעשות ליד אותו "שולחן עגול" ? שוב לריב עם הערבים ? או לוותר על עלייה גדולה , פשוט כך , בלא שום גמול ? אין איפוא טעם ללכת לדיונים שסיכוייהם הם כאלה . משום כך שוב ברור , שהבסיס היחיד , שעליו יתכן לערוך עתה דיון ליד "שולחן עגול" הוא בסיס כל שהוא ל"תיחום גבולות , " כלומר , הקאנטון . אין זה סוד לאיש , שעל כד מדברים זה מכבר ואף מתרוצצים וטורחים בחוג מקורב מאוד להנהלת הסוכנות ; ודבר זה הוא הגיוני ובלתי נמנע לגמרי — מבחינתם של כל אלה , כולם בלא יוצא מן הכלל — שחושבים , שהסכם עם הערבים בארץ ישראל הוא דבר הכרחי . משום כך אפשר עתה להניח לשאלה , אם הנהלת הסוכנות נותנת אימון במקורותיה שלה או במקורותינו שלנו , ולהעמיד את השאלה בצורה אחרת וגסה יותר : כיון ששאלה זו תועמד לפניכם בהכרח ועד מהרה , הואילו נא להשיב — מה תעשו ? התלכו למשא ומתן על הקאנטונים או תסרבו ? בטאונכם שלכם עצמכם "יודישה רונדשאו" אומר בגלוי : נלך , נדון , נראה , יתכן שנבוא לידי הסכם — הכל תלוי בפרטי התכנית . במלים אחרות : למעשה מתקבל על הדעת לגמרי רעיון זה בדבר ויתור על שתי גדות הירדן בתמורה ל"קאנטון . " הדבר ברור . לעומת זה עיתונכם האחר , "העולם , " שותק בנוגע לשאלה יסודית זו . השתיקה — סימן היא למה ? 3 בן אב"י , איתמר , בנו של אליעזר בן יהודה , ועורך "דואר היום . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר