אל פרישה ומרד

עמוד:15

והיא — העברת ההנהגה לידי נשיאה של ברית הצה"ר " ) דיקטאטור ? דווקא להיפר . ( " ! בתור כד החליט ז'בוטינסקי על נקיטת צעד מפתיע אחר . הוא קרא להשתתפות המפלגה בקונגרס הציוני ה ; 18 הוא עשה זאת אם מבחינה טאקטית , כדי "להוציא את הרוח ממפרשי" יריביו , ואם מבחינת הכרתו הדמוקרטית הפנימית , שהכתיבה לו להתחשב בדעת אנשי השורה ; הוא הרגיש , אל נכון , כי חוגים נרחבים מאוד של הצה"ר ובית"ר עדיין נושאים את עיניהם למאבק אחרון על השלטון במסגרת ההסתדרות הציונית , אף על פי שהדעת נותנת , שהרוב המכריע בקרב חברי התנועה היו הולכים אחריו אפילו היה מכריז על פרישה מן ההסתדרות ועל הצורר ביצירתה של הסתדרות ציונית עצמאית . ברם , ז'בוטינסקי לא היה מסוגל לחזות מראש , כי עקב התפתחות בלתי צפוייה ומדהימה בזירה הציונית , עתיד הוא לחזור אל ה"ביצה" ואל ההווי הבלתי נוח והנוגה גם בשל סיבה אובייקטיווית אחרת , לגמרי מחוץ לשליטתו ; הקונגרס הציוני ה 18 היה , מבחינתו , התוויית המדכאת והמדכדכת ביותר בתולדות מאבקיו הציוניים . בליל שבת , אור לכ"ג סיון תרצ"ג 16 ) ביוני , ( 1933 נרצח ד"ר חיים ארלוזורוב , ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית בירושלים ומראשי מפא"י , על שפת ימה של תל אביב . על פי גזירת הגורל העיוור של ההיסטוריה שינו הרוצחים , שני צעירים ערבים משכונת מאנשיה , בגבול יפו תל אביב , את מתלר הציונות . כיון שלא נתפסו הרוצחים בשעת מעשה , צצו ועלו מטבע הדברים השערות שונות בדבר זהותם של האלמונים , וראשי מפלגתו של הנרצח מצאו להם מייד בקעה רחבה להתגדר בה כדי לטפול על מפלגת הצה"ר את עלילת הרצח . תהומות של משטמה נוראה נפערו לפתע , ועלילת הדם , שנרקמה מניה וביה סביב תנועתו של ז'בוטינסקי , עתידה היתה לרדוף אותה שנים רבות . שעת כושר שלא היתה דוגמתה באה לה למפא"י להכות את יריבתה הפוליטית אל החומש , והיא עשתה זאת בלא רחמים ובלא ריתוי : ... " הבר נש האומלל הזה מבריםק ( משמע , אברהם סטבסקי , ה ' נאשם הראשון — , ' י . נ ( . אשר היה שליח לתועבה זאת איננו מעניין כלל ולא הוא הנושא באחריות המוסרית לפשע , " כתב "הפועל הצעיר" ימים אחדים אחר הרצח , "לא הוא בלבד ואף לא אותה הקבוצה הטרוריסטית בלבד ( משמע , 'ברית הבריונים — , ' י . נ ( . אשר עמו טכסה אולי את העצה המחרידה הזאת ... התנועה הרוויזיוניסטית אשמה מבחינה ציבורית ומוסרית עוד טרם שנאשמה מבחינה פלילית וזהו אשר קובע את משפטה . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר