פרק שלושים־וחמשה "פנצ'ו"

עמוד:436

פרקשלושים וחמשה "פנצ'ו" ראשיתה של השיירה שאנו באים לספר קורותיה בפרק זה היא במדינת סלובקיה העצמאית , בקיץ . 1939 לאחר דחיות מרובות , שנבעו מן הקושי להוציא מסלובקיה את דמי המסע ( הדבר נעשה בצורת "טרנספר : " מסלובקיה נשלחו עצים לארץ , ותמ רתם הופקדה בבנק בלונדון לחשבון מרכז עליה ב — ( ' נקבע מועד צאתה של השיירה ל 9 בספטמבר 1939 מברטיסלבה . השיירה עמדה לצאת ברכבת לנמל היוגוסלבי שושק , שבים האדריאטי , ומשם באניה "סנט . בראוקס" אשר נקנתה על ידי א . גלזר בצרפת . אולם ב 3 בספטמבר פרצה המלחמה וממשלת צרפת החרימה את האניה . מאין אניה התפוררה השיירה ואורגנה מחדש מספר פעמים עד אשר יצאה לדרכה ב 18 במאי , 1940 על סיפון האניה "פנציר * , שהגיעה לנמל ברטיסלבה . אולם למחוז חפצם הגיעו נוסעי "פנצ'ו" רק לאחר ארבע שנים — ב 2 ביוני . 1944 האניה "פנצ'ו" לא הייתה אלא * סטפנו < " שהזכרנוה בפרק הקודם , ואשר שימשה "מקלט לילה" לנוסעי "ספירולה" התקועים בקרחי הדנובה . ראובן פרנקו קנה את "םטפנו * ' מידי בעליה האיטלקיים והאניה נרשמה על שמו . היא הניפה דגל איטלקי , אולם הודות לקשריו של פרנקו הצליח לרשום אותה כאניה בולגרית , אף כי איטליה כבר אסרה בתקופה ההיא על הוצאת אניות מן הצי האיטלקי . " סטפנו" הובאה לבראילה , שם הוכשרה להפלגה , שמה שונה ל"פנצ'ו * והיא הניפה דגל בולגרי . במחצית מאי הגיעה כאמור "פנצ'ו '' לברטיסלבה לקבל את נוסעיה . את קורות השיירה העלה אחד ממארגניה וראשיה , מר יהושע ציטרון הלוי , בספרו "הביתה / ' שראה אור בתל אביב בשנת תש"י ואנו נביא להלן קטע ם מספר זה . " ... " פנצ'ו" נולדה באנגליה כארבעים וחמש שנה לפני הפלגתנו . מפינת גרר זו , משקלה ומידותיה לא השתנו מאז היבנותה . נפחה היה 279 טון , אורכה מחרטומי . עד ירכתיה 55 מטר , רחבה המקסימלי במתניה המחוטבות שבעה וחצי מטר וגובהה כחמישה וחצי מטר . את יתר

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר