פרק עשרים־ותשעה הספר הלבן

עמוד:324

" הושמעו הודעות בלתי מוסמכות , שלפיהן התכלית היא ליצור פלשתינה ( א"י ) יהודית לגמרי . נשמעו אימרות מעין זו , ש"פלשתינה ( א"י ) צריכה להיות יהודית כמו שאנגליה אנגלית . " ממשלת הוד מלכותו רואה תוחלת כזו כתוחלת שאינה ניתנת להתגשם ואין כל מטרה כזאת לנגד עיניה . כמו כן לא עלה מעולם על דעת ממשלת הוד מלכותו ... לדכא או להכניע את האוכלוסין הערבים , או את שפתם , או תרבותם בפלשתינה ( א"י . ( ממשלת הוד מלכותו רוצה להטות את תשומת הלב לעובדה , כי תנאי ההכרזה הנ"ל ( הכרזת בלפור ) אינם אומרים כלל ועיקר כי פלשתינה ( א"י ) בכללה תיהפך לבית לאומי אלא שבית זה יוקם בתוך פלש תינה ( א"י . ( ( ההדגשה במקור . ( אלא שגילוי דעת זה לא סילק את הספיקות , ולפיכך מכריזה עתה ממשלת הוד מלכותו בצורה שאינה משתמעת לשני פנים , כי אין זה חלק מן המדיניות שלה כי פלשתינה ( א"י ) תיהפך למדינה יהודית . ועל צד האמת יהא זה לדעתה בנגוד להתחייבויותיה על פי המנדט , וגם להבטחות שניתנו לעם הערבי בעבר , כי תושבי הארץ הערבים ייעשו נתיני מדינה יהודית נגד רצונם . . 5 מהותו של הבית הלאומי היהודי בפלשתינה ( א"י ) תוארה בספר הלבן משנת 1922 לאמור — . " במשך שנים שלושת הדורות האחרונים חזרו היהודים ויצרו בפלשתינה ( א"י ) עדה המונה עתה 80 . 000 נפש , אשר בערך רבע מהם אברים או עובדי אדמה . עדה זו יש לה מוסדות פוליטיים משלה , אספת נבחרים להנהלת עניניה הפנימיים , ועדי ערים נבחרים , ומוסד המפקח על בתי הםפר . יש לה רבנות ראשית נבחרת ומועצת רבנים להנהלת עניניה הדתיים . עסקיה מתנהלים בשפה העברית כשפת אם ועתונות עברית יש לה המשמשת את צרכיה . היא חיה את חייה האינטלקטואליים המיוחדים ופעולותיה בשדה הכלכלה גדולות הן . עדה זו , איפוא , על אוכלוםיתה בעיר ובכפר , על מוסדותיה המדיניים , הדתיים והתרבותיים , על שפתה , על מנהגיה , על חייה , טבוע עליה למעשה חותם "לאומי . '' וכששואלים מה פירוש פיתוח בית לאומי יהודי בפלשתינה ( א"י , ( יש להשיב שאין זה אומר הטלת לאומיות יהודית על תושבי פלשתינה ( א"י ) בכללם , אלא המשכת התפתחותו של הישוב היהודי הקיים בעזרת היהו דים בשאר ארצות העולם כדי שייהפך הישוב הזה למרכז שהעם היהודי כולו יתעניין בו ויתפאר בו מבחינה דתית וגזעית . ואולם כדי שיהיה לצבור הזה הסיכוי הטוב ביותר להתפתחות חפשית וכדי לתת לעם היהודי את האפשרות המלאה להראות את כשרונותיו , חשוב כי ידע הצבור הזה כי הוא נמצא בפלשתינה ( א"י ) בזכות ולא בחסד . זוהי הסיבה המחייבת כי קיומו של בית יהודי לאומי יובטח באופן בינלאומי וכי יכירו באופן רשמי כי הוא נשען על קשר היסטורי עתיק . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר