פרק שני אוואנטוריזם

עמוד:23

השליטים של היום ) לבוא בנגיעה בעצם ידיהם ב"בנין . " צריך שיהא אדם סומא , שלא יבין לאן מוכרח להוביל מצב שכזה של שאיפה הנצמתת בעצם גידולה , של מרץ המונים מדוכא . מה המוצא האמיתי , הפוליטי ממצב זה , — זו בעיה בפני עצמה שעליה לא אדבר הפעם . ( דברתי כבר על כך , ולא אני בלבד — הכל מדברים על נושא זה , וכולם מתנבאים בסיגנון אחד . ( היום מענין אותי צד אחר של הבעיה : הנה יושב לפניך צעיר או צעירה , אפשר שזה בנך או בתך , והוא או היא שואלים אותך : מה עלי לעשותן לא "אנו" ככלל , אלא אני , כפרט ? האם עלי להכנע לאיסור האנגלי ? להרכין את הראש ולומר : טוב' אני אציית , כל עוד אין נותנים לי רשיון חוקי אהיה ילד טוב ואשב בבית , ואולי אעזור לך , אבא , למכור תפוחי אדמה בחנות ? אבל קיימת סכנה , אבא , שלא אעמוד בנסיון , שאצא לתעות בדרכים עקלקלות , שאינן מובילות לציון , ובכלל אינן מובילות לשום מטרה טובה . ועל כן אולי מוטב לנסות שיטה אחרת לגמרי — דווקה את שיטת האוואנטוריזט ? היכן זה כתוב , שכניסה לארץ תלויה אך ורק בוויזה ? האם לא הרביתי לשמוע סיפורים על הימים , בהם היו נוהגים "לגנוב את הגבול" ? עלינו להיות זהירים מאוד בטרם נשיב לשאלות הערות אלו . אפשר להסביר בנקל , כשם שמסבירים ששניים כפול שניים הם ארבעה , כי במקרה זה קשה הרבה יותר "לגנוב את הגבול" מאשר ברוסיה הצארית . גבולותיה של ארץ ישראל אינם קלים מבחינה זו : מי הים מצד אחד , תעלת סואץ מצד השני , אוכלוסיה ערבית עוינת מהצד השלישי והרביעי , ועוד ועוד , מצב הידוע לכולנו , וגם לצעיר המעלה שאלות אלה . אך נהיו ; נא זהירים בהםתמכותנו על אותם חישובים של שניים כפול שניים . המסוכנת ביותר היא האפשרות שהישובים אלה עלולים לשכנעו : מכיוון שבמקרה זה תאבד לו גם ההעזה , החלום האישי האחרון , ותהיה לאקטואלית אותה אפשרות שעליה הצביע בפניך — של "דרכים עקלקלות שאינן מובילות לציון- ובכלל אינן מובילות לשום מטרה טובה . '' ואל נא תגזימו באמון שהנכם נותנים באותו חישוב . הנני מכיר יפה את גבולות ארץ ישראל- הם אמנם קשים , אך לא כל דבר קשה הוא גם בלתי אפשרי . אין ברצוני להכנס לפרטים — אולם אוואנטורה זו אינה גרועה מרבות אהרות וסיכויים לה גם להצלחה וגם לכשלון . אחת ברור : עם , ועל הכל הנוער של העם , אסור להם להרכין ראש ולאמר תוך אנחה כיוון שהמשטרה אסרה עלינו את הגאולה , נוותר כולנו על הגאולה ונשאר בצייתנות בביתנו . ברור שנמשיך בפעולה למען גאולתנו . והיכן כתוב הדבר , ומה מקור ההלכה הפסוקה , שבין אמצעיה המרובים של המלחמה אין מקום גם לאוואנטוריזם ? לקח ההיסטוריה הוא אחר . ההיסטוריה מלמדת שלעתים קרובות אף האוואנטורה שלא הוכתרה בהצלחה , הנה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר