מבוא

עמוד:10

המוסדות והאנשים שירצו לעמוד בו , ימנע את הבלעת החריג בתוך המצוי . עובדה מצערת היא שחרף השקעתם של משאבים רבים ויקרים , מצב בתי הספר בימינו דומה מאוד למצבם הארגוני והפדגוגי מלפני חמישים שנה ומעלה ( סראסון , . ( 1996 עדיין מעטים בהם הסימנים של שינוי מהותי , הדרוש כדי להידמות לדגם בית הספר הרצוי בעתיד . פרקים 7 ו 8 עוסקים בשאלות של "מה לשנות , " דהיינו - איך לארגן את תכני הלימוד בהתאם למטרות הפדגוגיות והארגוניות של בית הספר המובנה מחדש . הנושאים הנדונים כאן הם הדרכים לארגן תכנים , ומדוע רצוי לעשות כן . לכן , הטיפול בתכני הלימוד הוא אך ורק לפי שמות כלליים של מקצועות או תחומי דעת , ללא כל יומרה להציע למורים תוכן זה או אחר כחומרי הוראה ולמידה . הקורא יראה מיד , שספר זה אינו שותף לתחזיות הנשמעות ממקורות שונים על " ביטול בית הספר" בגרסה החדשה ( שלאחר איוון איליץ < ' של עידן המחשבים , הווה אומר , שתלמידים רבים יעדיפו לשבת בבית וללמוד באמצעות תוכנות מחשב ושאר פלאי הטכנולוגיה , ולבד שלא ייאלצו לשבת בבית ספר . כמובן , תסריט כזה אינו בגדר של הזיה . גם אם לבתי ספר יש סגולות ייחודיות , והוא טומן בחובו אפשרויות רצויות ללימוד ולחיי חברה שאין הפרט הבודד מסוגל ליצרן , הרי אם בתי הספר יוסיפו לדבוק בדפוסי ההתארגנות וההוראה המיושנים האופייניים להם כיום , ויוכיחו שאכן אין הם מסוגלים כמוסדות ללמוד ולהשתנות ( סראסון , , ( 1997 הציבור ינצל כל חלופה אפשרית כדי לעקוף אותם . בתי משפט במדינות מסוימות בארצות הברית כבר פסקו שמותר להורים לא לשלוח את ילדיהם לבית הספר בתנאי שיקבלו חינוך נאות . הספר לפנינו מעלה דגם של ארגון בית הספר המובנה מחדש . לפיכך , אין כאן דיון בשימוש במכשירים כגון מחשבים , שרבים קושרים אותם אוטומטית למושג של בית הספר העתידי . אין הדגש הארגוני בספר זה מתכוון להתעלם מחשיבות השינוי הניכר בלמידה שיחול בבתי הספר בעקבות השימוש בטכנולוגיה מתקדמת כגון מחשבים . כוונתנו היא הדגשת ההיבט הארגוני של המוסד החינוכי העתידי , שדווקא ממנו מתעלמים בלהט הדיון סביב פלאי הטכנולוגיה , שנדמה כאילו הם , כשלעצמם , יחלצו את בית הספר מפגמי ההווה , אך לא כך הדבר . השימוש היצירתי והמשמעותי ביתרונות הטכנולוגיה במערכת החינוך יתאפשר אך ורק אם ארגון בתי הספר יחולץ מן העבר שבו הוא תקוע כיום ויעוצב מחדש באופן יעיל . אחרת , השקעת משאבים יקרים במכשירים או בציוד אחר , והבניינים בכלל זה , לא תניב את הפירות המיוחלים . המוסד החדשני המתואר כאן אמנם צומח מתוך המוסד המוכר אך שונה ממנו מהותית . לאור המידע שבידינו כיום , הנזכר בהמשך , בית הספר המובנה מחדש לפי הכללים וההליכים המוצעים בזה , ייטיב לאין שיעור עם התלמידים ועם המורים מבחינה אנושית , חברתית ואינטלקטואלית , אך אפשר להשיג מטרות אלה רק על ידי השקעה רצינית בפיתוח משאבי אנוש מקצועיים ומתוחכמים בתחומי ארגון בית הספר והפדגוגיה . בהיעדר ציפייה מציאותית , שהישועה בכוח אדם בתחומים אלה תבוא מן המוסדות להשכלה גבוהה , תצטרך מערכת החינוך לקבל על עצמה את המשימה של הכשרת אנשים אלה לתפקידם החדש ( לייטווד , . ( 1989 גם לכך יש התייחסות בספר זה .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר