פתח דבר

עמוד:11

פתח דבר ילדים הם המסר החי שאנו שולחים אל זמן הנסתר מאיתני . מנקורת ראות ביולוגית לא ניתן להעלות על הרעת,- כי תרבות כלשהי תשכח שעליה לחדש את עצמה . אולם אפשר בהחלט שתרבות תתקיים מבלי שיהיה בה מושג חברתי של ילדים . שלא כינקות , הילדות היא תוצר חברתי ולא קטגוריה ביולוגית . הגנים שלנו אינם מכילים כל הוראות ברורות שניתן לרעת על פיהן מי הוא ילד ומי אינו ילד ; וחוקי ההישרדות אינם מחייבים שתיעשה הבחנה כין עולמו של המבוגר לעולמו של הילד . לאמיתו של דבר , אם במלה "ילדים " כוונתנו למעמר מסוים של בני אדם שגילם נע בערך בין שבע לשבע עשרה שנה , הזקוקים לצורות מיוחדות של טיפוח והגנה , ושאנו מאמינים כי הם שונים איכותית מאנשים מבוגרים , אזי יש שפע הוכחות לכך שילדים קיימים פחות מארבע מאות שנה . למעשה , אם אנו משתמשים במלה "ילדים" במשמעות שהאמריקני הממוצע מבין אותה , כי אז קיימת הילדות לא הרבה יותר ממאה וחמישים שנה . אם נקח דוגמה קטנה אחת : המנהג של חגיגת יום הולדת לילדים לא היה קיים באמריקה במשך מרבית המאה jaw לאמיתו של דבר , ציון גילו המדויק של הילד ככל דרך שהיא , הוא הרגל תרבותי חדש יחסית , הקיים לא יותר מאשר מאתיים שנה . ודוגמה משמעותית יותר : עד שנת 1890 למדו בבתי הספר התיכוניים האמריקניים בסךהכל שבעה אחוזים מאוכלוסיית בני הארכע עשרה עד שבע עשרה . כל יתר תשעים ושלושה האחוזים , ובתוכם ילדים צעירים בהרבה מהגילאים הנ " ל , עברו עבודה של מבוגרים , חלקם מזריחת החמה ער שקיעתה , בכל ערינו הגדולות . אולם חשוב שנקפיר למן ההתחלה לא לערבב עובדות חברתיות עם רעיונות חברתיים . מושג הילדות הוא אחת מהמצאותיו הגדולות של הרנסנס . אולי האנושית שבכולן . יחד עם המדע , מדינת הלאום , וחופש הרת , צמחה הילדות הן כמבנה חברתי והן כמצב פסיכולוגי , בסביבות המאה ה , 16 ושוכללה וטופחה עד זמננו אנו . אך ככל התוצרים החברתיים האחרים , גם המשך קיומה של הילדות אינו מובטח בכל מקרה . לאמיתו של דבר , מקורו של ספר זה הוא באבחנה שלי ,

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר