אביעזר רביצקי ארץ חמדה וחרדה: היחס הדו־ערכי לארץ־ישראל במקורות ישראל

עמוד:5

החרדית שקמה בדורותינו נגד הציונות ביטאה גם היא חרדה כזו מפני המפגש הקולקטיבי עם pK הקודש . אמת , ההתנגדות החרדית לתנועה הלאומית התרכזה תחילה בצביון החילוני של התנועה ומנהיגיה . אמת , היא יצאה חוצץ גם נגד האקטיביזם הציוני , נגד היומרה החדשה לחולל פריצה היסטורית בכוח אדם ולהביא גאולה לאומית בדרך הטבע . אך המחאה הדתית מול הציונות נבעה גם ממניעים עמוקים אחרים , ובמרכזם גם הרתיעה המסורתית מפני ארץ-ישראל — הפחד מן התביעה הרוחנית ומן ה שגב המאיים שלאורם הצטיירה הא ^ בעידן הגלות . אפשר לקרוא אפוא את עבודתי הנוכחית גם כניסיון לשוב אחורנית ולהתחקות אחרי שורשיה ההיסטוריים והספרותיים של חרדה מאוחרת זו , כפי שבאו לידי ביטוי בימי הביניים ובעת החדשה . פלטין של מלך אפתח בדוגמאות אחדות , שימחישו את השניות היהודית ביחס לאדץ-ישדאל דווקא בכתביהם של חכמים שדרשו לציון וצידדו בעלייתם של נבחרים ( מאשכנז של ימי הביניים ועד מרוקו של העת החדשה . ( רק לאחר מכן אעבור לבירור שיטתי יותר של התופעה ; וכאן אזדקק גם לדבריהם של חכמים רדיקליים יותר , כאלה שחרדתם מן pxn גברה על תשוקתם והדריכה אותם לנטרל או לפסול כליל את העלייה בזמן הזה , ההיסטורי , עד עת קץ . בשלהי המאה ה 13 חיבר ר' מאיר ( מהר"ם ) מרוטנבורג — מגדולי החכמים באשכנז — ק ובץ תשובות הלכתיות בשאלת העלייה לא - ^ ישראל . המהר"ם היה מורה הלכה , שהפגין במנהגיו ובתפילתו את כמיהתו הגדולה pxV הקודש , וכנראה גם ניסה לעלות שמה בגופו . ואמנם , גם בקובץ הנדון נקט המחבר עמדה חיובית עקרונית בשאלה זו . הוא גם שקד להדגיש את מעלתה הרוחנית של pKn ואת עוצמת ההשגחה העליונה הפרושה עליה . אך דווקא על רקע זה , ניכרת מאוד העמדה התובענית החריפה שהציג המהר"ם לגבי החיים הדתיים הנדרשים בא ^ הקודש ולגבי הסכנה הנשקפת לכל איש הבא בשעריה ואיננו עומד בתביעותיה . במשפטים קצרים ונוקבים עלה בידי המהר"ם למצות את מרב ההתראות וההרתעות שהופיעו במקורות ישראל בשאלת ארץ ישראל . ^/ r , 7 הזו דורשת מבניה לנהוג חסידות ופרישות יתרה בכל אורחות חייהם , ועל אחת כמה וכמה לקיים בקפדנות את המצוות התלויות . p / rj הנוכחות האלוהית הישירה השורה בה — קרבת ה' — איננה מצטיירת בתשובת המהר"ם כגורם מגונן ומסוכך אלא דווקא כגורם המעורר יראה וחרדה ; אף ההשגחה המתמדת השורה כארץ אינה נדונה בתור מקור המשרה ביטחון אלא בתור עין עליונה פקוחה ומאיימת . ומעל לכול : 'אינו דומה המורד במלכות בפלטין [ בארמון המלך ] למורד מרחוק

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר