הקדמה

עמוד:י

הגדול שבעבודה מרובה % שעל ידי כך עלו בידינו אפשרויות מרובות לתיקון הנוסח גם בדברים שקובעים הבנת הספר ויסודותיו ( כגון בניסוחם של השמות הריאליים והגיאוגראפיים . ( אמנם זו לדעת : אין הבירור הנוסחי שלנו כונס את כל הגירסאות שיש במהדורה הקיימברידז'ית הנ"ל : דברים הרבה שבזו תלויים בחילופים שביווני , ורבות מן הגירסאות ההן שגיאות בעלמא הן . ג . חידוש אחר , והוא אולי המכריע שבספר . הוא הניסיון שנעשה בזה לשוב ולקבוע את זמנו של הספה על פי בדיקה מחודשת של הסתומות שבכתובים : הפירוש מניח את היסודות לכך ומראה את האפשרויות שיש' ואילו המבוא מעלה את הפתרון בדרך דדוקטיבית . המעיין במבוא יווכח , שעם כל החקירות הרבות בספר מאז ימי הריפורמאציה באירופה , לא חלו כמעט שינויים בקביעת זמן חיבורו ( שהיו נותנים אותו בדרך כלל עניין לימי החשמונאים ) או בתפיסת גוף הספר כמין אליגוריה ( היסטורית , לימודית וכיוצא באלו ) 1 כל השמות שבספר , אחד הפרטיים ואחד הגיאוגראפיים , נתבארו כדמיוניים או במקריים . ההערכה החדשה המובעת כאן , שהספר הוא יצירה מתקופת פרס , ובו משתקפים גיאו גראפיה ריאלית ותיאור חיים ריאלי מאותו הזמן , לא ללמד על ספר זה בלבד היא באה , אלא היא פותחת גם פתח הבנה לעשייתו של דור ( או של דורות , ( על התעצמותו הנפשית והדתית בתוך אימפריה רבתי . אכן , את אופיו המהר תי של דור זה , דור "אנשי כנסת הגדולה '' וממשיכיה , חשו הרגישו חוקרים מישראל ראשונים ( ר' האי גאון ) ואחרונים ( ר' זכריה פרנקל , ( ואף על פי כן היה זה דור אנונימי ונטול לשון . עם קביעת זמנו של חיבור זה ( ודור זה הוא בקירוב גם דורו של ספר טוביה ) ניתן פה לדור . ואפילו אין הספר מתקופת החשמונאים , ולא זה דורו , הרי היה דורו של הספר לתקופת החשמונאים מה שהיתה יהדות הגולה האמיתית שבמציאות ( ולא אותה עלובה ודמיונית , הכתובה מעל ספרי משכילים וספיחיהם ) שמלפני דור ומעלה —לדור העצמאות . לספר זה יש , איפוא , תכלית מסוימת ברורה : להעלות את הנוסח העברי הקדום ולחוור את זמנו : זה תוכנם של הפירוש והמבוא , וזו גם משמעות הנספחים [ נספח א' כולל השלמות לביאור , נספח בי — התעודה ההיסטורית היסודית להשערתנו ; נספח ג' מברר את היחס שבין "מדרשי" יהודית לוולגאטה . [ ממילא מובן , שאפילו יכולנו להיזקק לעניינים שהם מחוץ למסגרת זו , לא היו אלה אלא בבחינת טפל לעיקר , אלא —שלא יכולנו . היה עניין רב בדבר לעמוד על דרך הבנת הספר הזה בעמים ובישראל במשך הדורות ועל גלגוליו הרבים של הספר בדראמה ובסיפור ובשירה וכר בספרויות עמי אירופה ואמנותם . הרי נשתמר קטע שירי של מעשה יהודית אף בספרות האנגלית ספםית הקדומה ביותר . לספר היתד , פעמים גם חשיבות קובעת בחיי המציאות של אותם עמים : מעשה בבלתזר ג'ראר , הורגו של ויליאם א' מאורנז , ' שכשנכנסו לביתו בדקו ומצאו את ספר יהודית מונח על שולחנו והמקום המשומש בו ביותר היה מעשה הריגת אולופרנא . הספר קבע גם מנהגים בישראל : אכילת גבינה בחנוכה . —כל הדברים האלה קובעים בלא ספק מחקר נכבד לעצמם וראויים הם שיעמדו עליהם בפרטות , אלא , כאמור ,

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר