מבוא — איפיונה של התקופה וחלוקתה הכרונולוגית

עמוד:27

בארץ ישראל , עלתה תרבות האיסלאם למקום הראשון . הכיבוש הערבי סיים לא רק את העידן הביזאנטי נוצרי , אלא אף את עידן הדומינאנטיות של תרבות המערב בכלל . קרוב לאל ף שנים , מאז כבש אלכסנדר הגדול את המזרח ואת ארץ ישראל 332 ) לפני הספירה , ( היתה הארץ חלק מעולם התרבות האירופית מערבית , אם בלבוש ההלני רומי או בלבוש נוצרי ומקורות ההשפעה המזרחיים נדחקו למקום השני . מאז הכיבוש הערכי נתהפכו היוצרות ותרבויות המזרח תפסו שוב את המקום המרכזי בעיצוב עולמה התרבותי של ארץ ישראל . ההתרחשויות המדיניות העיקריות שחלו בתקופה הרומית המאוחרת ובתקופה הביזאנטית , ידועות לנו מן המקורות ההיסטוריים . במקרים אלה אין תפקיד הארכאולוגיה לשמש ספק מידע ראשוני ( אלא אם כן מדובר במימצאים כתובים , פאפירוסים או כתובות היסטוריות — שהם נדירים למדי ) 1 היא לכל היותר מאיירת ומעשירה את העובדות הידועות . בתחום זה תפקידה של הארכאולוגיה הולם במידה רכה את ההגדרה הקלאסית שלה כ'מדע עזר של ההיסטוריה . ' דוגמא נאה לכך הם , למשל , המימצאים מימי בר כוכבא , המאשרים וממחישים כצורה משכנעת את הידוע מן המקורות . אבל לרוב חורגת תרומתה של הארכאולוגיה מעבר להיותה 'איור' מוחשי חומרי של המהלכים ההיסטוריים . המימצא החומרי אמנותי המתגלה בחפירות מלמד על עצם מהלך החיים של בני התקופה , מגוריהם , כפריהם , עריהם ואמנותם . בדיקות אנתרופולוגיות , דרך משל , עשויות ללמד על אורך החיים , מצב התברואה והתזונה ; כלי העבודה משקפים את הרמה הטכנולוגית ומבני הציבור משקפים את טיב הארגון הקהילתי . יתרה מזאת ; מן המימצא החומרי אמנותי ניתן ללמוד על תהליכים היסטוריים מרכזיים , שהתפתחותם היתה איטית מכדי שיובחנו ויוארו על ידי סופרי התקופה , אלא באקראי . בין אלה נמנים התהליכים היישוביים : יישובה של הארץ ועליית אוכלוסייתה , אשר הגיעה לממדי שיא בתקופה הביזאנטית ; תפוצתם של השומרונים מעבר לתחומי השומרון ; הקמת יישוב יהודי עשיר בגליל , בגולן ובשולי הר יהודה או האינטנסיוויות של ניצור הארץ במאה הרביעית . גם עניינים שמתחום הדת והשקפת העולם מוצאים לעתים ביטוי טוב יותר במימצא הארכאולוגי מאשר במקורות הספרותיים . מן הדוגמאות הבולטות ביותר הם ריבויים של תאורי חיות ואדם באמנות היהודית , עניין שבתקופה הקודמת היה עלול להיתפס כסממן של עבודה זרה , או קיומם של אלמנטים ארכיטקטוניים ועיטוריים משותפים לבתי כנסת יהודיים ולכנסיות נוצריות .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר