פתח דבר

עמוד:9

בשיטות החדשות מפרשני השירה' . מי ששאף מלוא ריאותיו מרוחה של ההשכלה ונתמחה בשיטות ביקורת הספרות , מי שהיה למורה ברוך כשרון בכל שלבי מערכת החינוך מבית הספר היסודי ועד לאוניברסיטה הוא האיש אשר אופן הסתכלותו בספרות המקרא עשוי להאיר דרכם של מורי מקרא , ושל תלמידיו . קוצר היריעה הגביל את מחבר 'המקרא כדמותו' לדוגמות מעטות בבואו להוכיח את התיזה שלו . אך מעיות זה יתקון , וחסרק זה יימנה בספר שלפנינו , המעיד כי המחבר לא רק נאה דורש את האינטרפריטאציה הכוליית , אלא אף נאה מקיים . מאמרי הקובץ מהווים השלמה לפרקי 'המקרא כדמותו' לבחינת משמעותו של צירוף המלים בהקשרו ומתוך הקשרו , לגילוי משמעותן של מיטאפורות כצורתן ובהקשרן , ובעיקר השלמות לפרק היצירה כדמותה בלימודם של כמה מזמורי תהילים בדמותם . התיזה המרכזית של הספר , כי התוכן והצורה חד הם באה לידי ביטוי במחקרים מתחום האמונות והדעות של המקרא , זה העוסק ב'יום ה" , זה שעניינו ב'תורת הגמול' , ואף המאמר המאיר פן חשוב בתולדות הנבואה ואופייה . לדיוק במשמע ובכוונת היוצר , לתפיסתו שלו את דמות יום ה' או הגמול הצפוי לו לאדם אי אתה יכול להגיע אלא בדרך אחת : בניחוחה המדוקדק של היצירה הספרותית . ב'מקרא כדמותו' מציג פרופ' וייס את שיטותיו על יסוד בחינתן של דוגמות מתחום שירת המקרא : פרקי נבואה , מזמור וחכמה . את יישומה של השיטה לתחום הסיפור הציג המחבר בשני מאמרים בשפה הגרמנית הפושטים בקובץ זה את מלבושם הנוכרי . " במאמרים אלה בחן וייס דפוסים צורניים המקובלים בספורת המקראית ועמד על תרומתם לעיצוב כוונת היצירה , אך לא ניתח בהם 4 המקרא כדמותו , עמי 5 . 25 'על שלשה ... ועל ארבעה / עמי 6 . 13 'בעקבי מיטאפורה אחת במקרא , ' עמי ; 27 ימה בץ הימים האלה ובין הימים הבאים לפי עמוס ט , יגי , ' עמי ' ; 88 תמונה וקול בפרקי מראות הנבואה , ' עמי 7 . 99 'דרכה של תורה במזמור "אשרי האיש , '" עמ' ; 111 יעל ארבעה מזמורים , ' עמי ' ; 135 מנת כוסו של אדם , ' עמי ; 174 יפרק התקיעות , ' עמ' ; 182 תהילים צ , עמ' ' ; 196 ברכי נפשי , ' עמי ' ; 214 יציאת מצרים בתהילים קיר , ' עמ' ' ; 252 תהלה לדוד , ' עמ' 8 . 263 ייום הי — עיון מחודש במקורו של המושג , ' עמי 9 . 426 'מבעיות "תורת הגמול" במקרא , ' עמי 10 . 458 'ואקים מבניכם לנביאים / עמ' 11 . 406 'למלאכת הסיפור במקרא , ' עמי ; 293 יעוד למלאכת הסיפור במקרא / עמ' . 312

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר