ד. בר־כוכבא — מנהיג המרד

עמוד:59

_על פי מקור זה התהדר כר כוכבא עצמו במשיחיותו , ואילו חכמים הוציאוהו להורג לאחר שהעמידוהו במבחן והתברר להם כי אין הוא ניחן בתכונות של משיח . המפתח לפתרון הסתירה בעדויות , לגבי יחסם של חכמים לבר כוכבא , נעוץ בהבחנה בין מקורות המשקפים את יחס החכמים כזמן המרד , ובין מקורות הכוללים ביקורת שלאחר מעשה . כך לדוגמא , אין ספק כי המקור דלעיל אינו משקף אמת היסטורית , אלא את אכזבתם של חכמים _מבר כוכבא לאחר שהתברר בדיעבד שמשיחיותו אין בה ממש והמרד נחל כשלון _חיח . מסורות אחדות חוזרות ומעידות כי בר כוכבא נהג לומר : 'ריבוניה דעלמא לא תסעוד ולא תכסוף . ' הוי אומר , בר כוככא מתריס כלפי שמים שאינו זקוק לתמיכתו של האל , וכל שהוא מבקש שלא יגרום לבושה , נוסח 'לא מדובשך ולא מעוקצך . ' אין להעלות על הדעת כי בר כוכבא , שזכה לתמיכתו הבלתי _מסוייגת של רבי עקיבא , התבטא כך למעשה , אלא אלה הם ניסוחים אנכרוניסטיים הנאמרים לנוכח המפלה ומבקשים במידה מסויימת להצדיק את דינה . מבין המקורות המשקפים את יחסם של חכמים לבר כוכבא בימי המרד עצמם , מצויים רק שנים שיש בהם משום גילויים אופוזיציוניים . הראשון שבהם , דברי רבי יוחנן בן תורתא המתריס כלפי רבי עקיבא בשעה שהצביע על בר כוכבא — זה הוא המלך המשיח — ואומר : 'עקיבה , יעלו עשבים בלחייך ועדין בן דוד לא יבא . ' יש להדגיש כי אין בכוחה של מימרה זו להעיד על יחסו של רבי יוחנן בן תורתא למרד בכללותו , וכל שיש בה הוא התנגדות לראות את בר כוכבא בתור המלך המשיח . המקור השני הוא תאור סופה של ביתר , שבו מופיע רבי אלעזר המודעי כשהוא 'יושב על השק ועל האפר , ומתפלל בכל יום ואומר : רכון העולמים , אל תשב בדין היום , אל תשב בדין היום . ' גם אם נקבל דברים אלה כפשוטם ולא בתור נופך אגדי , הרי אין להניח כי חכם שישב בביתר הנצורה התנגד למרד מעיקרו . יתר על כן , יש המזהים את רבי אלעזר המודעי עם אלעזר הכוהן המופיע על המטבעות של המרד . אין ספק שיש להסביר את תפילתו קינתו של רבי אלעזר המודעי בביתר הנצורה על רקע הנסיבות והאווירה של ימי המרד האחרונים . גם אם שימש רבי אלעזר בתפקיד שלטוני לצידו של בר כוכבא , יכול הוא לגלות אותות של יאוש כאשר נפילתה של ביתר היא בבחינת שאלה של ימים . יתכן שיש מקום להשערה שהדברים משקפים ויכוח טבעי באותן נסיבות , אם להמשיך בהתגוננות הנואשת או להיכנע לרומאים . 52 ירוש , ' תעניות פ"ד , סח ע '' ד ן המקבילה במדרש — 'ועדץ בן דוד אינו כא' ( איכה רבה פ"ב ד , מהדי בובר נא , א 53 . ( ירוש . ' שם ; איכה רבה , _שס .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר