ב. התקופה שבין המרידות

עמוד:44

אדריאנוס מתואר בספרות התלמודית בצורה _אמביוואלנטית ; הוא מתואר כקיסר תאב דעת , המשוחח עם רבי יהושע כן חנניה ומתחקה על מהותה של היהדות , ומאידך הוא מכונה 'שחיק עצמות . ' יותר משיש כדברים כדי לשקף יחס אמביוואלנטי כלפי אדריאנוס , יש בהם כדי לבטא את התסכול והזעם שנגרמו לעם כתוצאה ממהלכיו המדיניים . תחילת שלטונו של אדריאנוס היתה מלווה בשורה של צעדים שעוררו תקוות אופטימיות בעם . הוא ציווה להוציא להורג את לוסיוס קויטוס , תמך ביהודי אלכסנדריה , ששרדו לאחר מרד התפוצות , יצר את הרושם שהוא מתעניין ביהדות , ויתכן שאף הבטיח לכנות את ירושלים בתור עיר יהודית . סביר להניח כי מלכתחילה היו הציפיות שלא במקומן , כמו במקרה של קויטוס , שהוצאתו להורג באה בתגובה על תככיו המדיניים , ולא היתה קשורה לאכזריותו כלפי היהודים . מוכן , אפוא , כי כאשר נתברר שירושלים נבנית כעיר נוכרית , ובמקום בית המקדש שקיוו להקמתו , יבוא מקדש לזאוס — גררו הדברים רגשות עזים של תסכול , מרירות והתמרמרות שהציתו את אש המרד . ניתוח המקורות , המועטים יחסית , העוסקים בתקופה שבין המרידות , בשילוב המימצא הארכאולוגי , מוביל למסקנה כי כבר בימים שכין המרידות היו תופעות של טרור נגד השלטון הרומי . יתכן , אפוא , שיש לחפש את ראשיתן בימי פולמוס של קיטוס עצמם . אדריאנוס עצמו החל כבר בשלב מוקדם בנסיונות לדכא ולמנוע תופעות אלה . הדברים באים לידי ביטוי _באירגון ההנהגה העירונית של טבריה וציפורי — ערי הגליל המרכזיות — בשיגור לגיון נוסף לארץ ישראל מלבד הלגיון העשירי ששכן בירושלים , ובהקמת מחנות ובסלילת כבישים לשימוש יחידות הצבא . נראה שזמנן של פעולות אלה כבר כשנותיו הראשונות של אדריאנוס כקיסר , כפי שמעידים מטבע העיר טבריה , שהוטבע בשנת 101 למניין העיר 119 / 120 ) 4 בראשית רבה י , ג . מהד' תיאודור אלבק עמי ; 75 בבלי , שבת קיט , א ; פסיקתא רבתי כא , מהד' איש שלום צט ע"א . 5 מצויים מקורות מהם עולה לכאורה כי אדריאנוס אפילו הבטיח להקים את בית המקדש , כגון בראשית רבה סד , כט , מהד' _תיאודור אלבק עמ' . 712-710 וראה צ' גרץ , דברי ימי ישראל ( בתרגום שפ"ר , ( ב . ורשה תרס"ה , עמ' . 230-224 אולם ראה דבריו המשכנעים של ג' אלון , תולדות היהודים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד , א , תל אביב תשי"ט , עמ' , 289-270 המעלה פקפוקים באשר לאותנטיות של מקורות אלה . ביחס לדברי בראשית רבה ראה להלן עמ' . 70-68 6 בולטות במיוחד העדויות על ה'ליסטאות המדינית' בגליל — בבלי , נידה סא , א ; איכה רבה ג , ו ( והשווה שמחות יב , יג , מהד' היגער עמ' ;( 200-199 בבלי , עבודה זרה כה , ב . למקורות נוספים ראה א' אופנהיימר ' , היישוב היהודי בגליל בתקופת יבנה ומרד בר כוכבא , ' קתדרה , 4 ( תשל"ז , ( עמ' , 63-58 וביבליוגרפיה שם .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר