ב. התקופה שבין המרידות

עמוד:42

ב . התקופה שבין המרידות הבנת גורמי מרד בר כוכבא נעוצה ללא ספק בראיה נכוחה של תולדות _ארץ ישראל בעת מרד התפוצות כתקופת טריאנוס 117-115 ) לספירה , ( שביטויו בארץ ישראל הוא 'פולמוס קיטוס , ' בימים שבין מרד זה למרד בר כוכבא 132-117 ) לספירה , ( ובבחינת מדיניותו של אדריאנוס בפרובינציות בכלל ובארץ ישראל בפרט . במחקר מקובלת הסברה כי מרד התפוצות כימי טריאנוס קשור לפחות במצרים , קיריני ולוב בהתלהבות משיחית ובתקוות לגאולה . המקורות מזכירים במפורש דמות משיחית שעמדה בראש המרד בקיריני ' , ועברה משם למצרים . בכך נמתחים 3 _אנדריאס _על פי : _fVnV ) ( Boissevain , p . 206 ) Dio Cassius . Historia Romana ( Epitome ) LXVIII 32 , 1 ( ed . דיו קאסיוס ;( לוקואס _על פי Ecclessiastica IV , 2 ( ed . Schwartz , p . 300 ) Eusebius , Historia — אקטיוויות צבאית ומדינית מרשימה , כשישים שנה לאחר תום המרד הגדול . האמת היא , כי בתקופה שלאחר חורבן הבית השני עדיין רבים יותר מאפייני העצמאות מסימני הגלות . ובמיוחד אמורים הדברים לגבי התופעה של מוסדות ההנהגה העצמית שהיו נתונים בידי החכמים , ואשר היוו הנהגה לאומית שהיתה אפילו בעלת הגמוניה מסוימת על יהודי התפוצות . הנהגה זו פעלה רכות לשיקומו של העם , לאחר חורבן הבית , תוך מילוי החלל הריק שנפער עקב חורבן זה , והיא איפשרה על ידי כך ניהול חיים _דתיים לאומיים תקינים , בלא שירושלים והמקדש יעמדו במרכזם . איחודו של העם במרד _בר כוכבא , ועוצמתו הצבאית והמדינית של המרד מהווים את שיאו של תהליך זה , ומשקפים את חיוניותו של העם בדורות הראשונים שלאחר חורבן בית שני . ביסוד מרד בר כוכבא עומדת אי ההשלמה עם השלטון הרומי . עם ישראל ומנהיגיו במשך ימי הכית השני ותקופת המשנה , לא העניקו מעולם לגיטימאציה לשליטה נוכרית _בארץ ישראל . גובי המסים למען השלטונות הם 'אנסים , ' וחוכרי הקרקעות מידי השלטונות קרויים 'מציקים . ' במקרה בו מציעים השלטונות למכירה קרקע שהופקעה מידי יהודים חל דין הסיקריקון , הקובע כי אסור לקנות קרקע כזאת מידיהם . בכך העדיפו החכמים את דחיית השלטונות ושלילת חוקיותם , על יישובה של ארץ ישראל והרצון שמקסימום של קרקעות תהיינה בידים יהודיות , דבר שנחשב בעיניהם לערך עליון . תהיינה הסיבות הישירות למרד _בר כוכבא אשר תהיינה , הרי ביסודו מונח סרובו של עם ישראל להשתלב במשטר _ההלניסטי רומי , רצונו לשמור על ייחודו ושאיפתו לעצמאות מלאה בארץ ישראל .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר