1. היישוב בפתח המאה העשרים

עמוד:11

. 1 היישוב בפתח המאה העשרים מיפו יצאתי בחצי היום ברכבת הקיטור ההולכת ירושלימה . בית הנתיבות הוא כמעט בתוך העיר - בית קטן ודל . מספר הנוסעים ברכבת הזאת הוא רק כעשרים , כשלושים איש , אחרי כי עגלות סוסים לא פסקו ללכת ולשוב בין יפו לירושלים גם היום , כאשר לפני ייסוד מסילת הברזל . ההליכה בעגלה עולה פחות מן ההליכה ברכבת הקיטור : רק רבע מג'ירי , ואם כי העגלה מפרקת את אברי הגוף במשך לא פחות משתים עשרה שעה , אבל רוב בני ארץ ישראל פנויים ממלאכה ורבע מג ' ירי היא מטבע חשובה בעיניהם , אשר כראי גם לפרק אברים בשבילה ... . » ש . היר'טברג , בארץ המזרדו , 1901 תיאור זה אופייני מכמה בחינות למצב ארץ ישראל באותה עת . בראש וראשונה השילוב של חדש וישן , המשמשים בערבוביה , כאשר השני נותן את הטון . לאזור הגיע , אמנם באיחור רב , אמצעי תחבורה מודרני בצורת רכבת ראשונה . ( הקו בין יפו לירושלים החל לפעול בשנת , 1892 בבעלות חברה צרפתית ( . אך חידוש טכנולוגי זה היה בעל משמעות כלכלית שולית בלבד , מאחר שהתחבורה ברובה הוסיפה להתנהל בשיטות המסורתיות , על גבי גמלים וחמורים . הדרכים המתאימות לנסיעת עגלות הרתומות לסוסים היו מעטות , ובדרך כלל בעלות איכות ירודה - מירושלים לחברון , לשכם וליפו ; מחיפה לנצרת ; מיפו לשכם . דרכים אחרות היו עבירות אך בקושי לעגלות ולא תמיד בטוחות מסכנת שודדים ( כמו בין יפו לחיפה . ( העברת ציוד כבד ,

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר