מחזור החיים במשפחה החילונית בארץ

עמוד:277

שלעתים הם שאובים מן המסורת , משדרים רצון לפרוץ אל חופש ואל שוויון של ערך האדם . מן הקהילה היהודית המסורתית שואב הארצישראלי החדש את ערכי הצדקה , העזרה ההדדית , האירוח , אך הוא נפתח לפתרונות רדיקליים יותר כגון " קומונה " מלאה , שותפות בבישול , בביגוד , בעבודה . להתכנסויות המשותפות אין נוסח קבוע וזמן קבוע . כל אחד מביא לשם את הנוסח שעליו החליט באופן ספונטני בנאום , בווידוי , בשיחה , במכתב . במקומות רבים בתקופת העלייה השנייה נפלה הכרעה קיצונית : חיי החברה יתנהלו בשפה העברית . גם אם בשל כך ייאלמו הרבה קולות . הדיבור העברי השפיע על המעגל החברתי . המעבר אל העברית ואל העבודה והטבע – כשם שלרבים הוא היה פועל יוצא של ההתרחקות מהעולם הדתי , כך לאחרים הוא שגרם להתרחקות הזאת . בנסיבות של אז הברירה היתה בין חזרה לגולה והיאחזות בתרבותה המסורתית לבין בחירה באורח חיים אלטרנטיבי אמיתי פה , בארץ–ישראל . ליחס אל חגי ישראל היה ממד קהילתי , רעיוני , תרבותי . ליחס אל מועדי מחזור החיים נוספו על אלה , ביישוב החדש בארץ , שאלות בעלות אופי אישי–משפחתי מובהק : איך לחוג נישואים ? איך לציין את הולדת הבן ? איך להביא לקבורה את יקירך שהלך לעולמו ? מכיוון שהרבנות ראתה בעצמה מאז ומעולם אפוטרופוסית בלעדית לטקסים אלה , הביאו הניסיונות לחרוג בהם מהמתכונת המסורתית–הדתית מדי פעם להתנגשויות עם הממסד הרבני . ואילו בתוך ההתיישבות העובדת גברו המאמצים , שלא תמיד עלו יפה , לצקת בטקסי מחזור החיים תוכן יהודי ואנושי חדש . עם קום המדינה נמשך הוויכוח התרבותי על צביונם של מועדיו של מחזור החיים : מה יהיה בו מקומה של הדת ומה מקומה של המסורת החילונית–הציונית שכבר עוצבה , במידה מסוימת , בתקופת היישוב ? האם יש להיענות לתנאים התרבותיים והמדיניים החדשים שנוצרו , ולעצב ביודעים טקסי מחזור חיים שיהיו המשך לא מופרע למורשת הדתיתהמסורתית שהביאה כל עדה מארץ מוצאה , או לקבל ולטפח את המורשת שכבר נוצרה בארץ–ישראל החלוצית של היישוב בטרם מדינה ? הגלים הגדולים של העלייה בשנותיה הראשונות של המדינה , והמאורעות הגדולים שקדמו להקמתה , הקרינו על המציאות החברתית–התרבותית שנוצרה . הם ערערו בהווייתם כמעט על כל מה שהתגבש התגבשות אידיאולוגית ותרבותית קודם לכן . הערעור העיד על צימאון גדול לרעיונות היסטוריים חדשים שרווחו באותה תקופה . לכל התהליכים האלה היתה טקסי הבר-מצווה החדשים עברו גלגולים רבים . בתמונה משנת : 1967 טקס בר-מצווה קיבוצי לילדי בית ספר מנהריה נחוג בשרידי בית כנסת עתיק במצדה . יש שניצלו את חגיגות בר המצווה למבחני חניכה שסיימו שנה של אתגרים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר