שירת הקרע שבלב על החדר בספרות העברית

עמוד:13

שבפלך קובנה , ( תוך הדגשת הקשר בין מצוקות הילדות וקלקלות החינוך לבין הפגמים בעיצובה של האישיות הבוגרת . בפירוט רב תיאר את שרשרת החדרים , ששה במספר , שלמד בהם משנתו הרביעית עד שנתו השש עשרה , את דיוקנו של כל מלמד ואת הרושם שטבע בנפשו הרכה . בחדר הראשון , למשל , העמיס עליו המלמד סיפורי בלהה על שדים , רוחות ומזיקים , עד שכדבריו 'החלותי לפחד מפני השמש בצהרים ולהתחבא מפני צלי , לחזות מתים ושדים בכל פנות הבית , ומכשפה בכל אשה זקנה אשר לא מבנות 6 עמנו . ' אלה קיבעו בו , לדעתו , אי יציבות נפשית וחוסר ביטחון המלווים אותו כל שנותיו . מלמד אחר הכביד את עולו על תלמידיו והטיל עליהם חובות לימוד קשות מנשוא , עד שהיו נאלצים לכזב לו כי השלימו את משימותיהם , ובכך ניטע בהם ההרגל לומר דברי שקר . פגמים אחרים בשיטת הלימוד בחדר , כגון השימוש התכוף בעונשי גוף או הנטייה להעדיף את הפלפול העיוני היבש של הגמרא על סיפורי המקרא לוקחי הלב , מתוארים בפיו של גינצבורג כמציאות מובנת מאליה שאין טעם אף להתקומם כנגדה . עם זאת אין הוויית החדר פסולה בעיניו מכל וכל , משום שכשרונותיו הטבעיים איפשרו לו , לדבריו , להפיק את המיטב מן השיטה הקיימת על אף מגבלותיה , מה גם שזכה לתמיכת אביו , הסופר המשכיל יהודה אשר גינצבורג , שהשגיח על לימודיו , תיקן את מה שקלקלו המלמדים ושקד לפתח את שכלו ואת חוש הביקורת שלו . תמונה דומה עולה מן האוטוביוגרפיה של משה ליב ליליינבלום , ( 1910-1843 ) ' חטאות נעורים , ' המסתמכת בפירוש על ספרו של גינצבורג ומאשרת מתוך ניסיון אישי את תוקפם של תיאורי החדר הכלולים בו . מכיוון שמלמדו של ליליינבלום בעיר מולדתו , קיידאן שבפלך קובנה , היה סבו , אבי אמו , אין הוא מתייחס אליו באיבה או בניכור ונמנע מלהאשימו באופן ישיר . את קלק לות ההוראה בחדר - כגון המנהג לפתוח את לימוד החומש דווקא בדיני הקורבנות בספר ויקרא - הוא תולה בשיטה המסורתית חסרת ההיגיון הפדגוגי שכל המלמדים דבקו בה מרצון או מאונס . שיטה זו , לדבריו , היא מרדכי אהרן גינצבורג , אביעזר , בדפוס ר' שמואל יוסף פין ור' אברהם צבי ראזענקראנץ , וילנה תרכ"ד . פרקים ראשונים פורסמו ב , 1844 והספר השלם ראה אור ב , 1864 שמונה עשרה שנים אחרי מותו של המחבר . וראו : שמואל ורסס ' , דרכי האוטוביוגרפיה בתקופת ההשכלה' ( תש"ה , ( מגמות וצורות בספרות ההשכלה , הוצאת מאגנס , ירושלים תש"ן , עמ' Father ' s Table ' . Lossof FaithandHebrew Autobiography , Indiana University Press . Bloomington & in Hebrew Literature ; The Haskalah Background : In the Toils of Authenticity ' , 'Banished from Their Alan Mintz , The Turn Toward Autobiography ; 260-249 ; Eastern Europe , Ph . D . Thesis , Oxford University 1990 , pp . 427-49 I Transition of Rousseauian Autobiography to Jewish Eastern Europe ' , Jewish Autobiography in Indianapolis 1989 , pp . 3-54 ; Marcus Moseley , 'Mordechai Aaron Giinzberg ' s Aviezer and the משה פלאי '" , אביעזר" למרדכי אהרן גינצבורג . תהליך ההתמשכלות של משכיל , ' סוגות וסוגיות בספרות ההשכלה העברית , הוצאת הקיבוץ המאוחד , תל אביב , 1999 עמ' . 290-267 ' אביעזר , שם , עמ' . 13 שם , עמ' ' . 22-21 וראו : דוד מגיד , ר' מרדכי אהרן גינצבורג . תולדותיו ופרשת עבודתו בשדה ספרות העברית , בדפוס ברמן ושותפו , ס '' ט פטרבורג תרנ '' ז . משה ליב ליליינבלום , חטאות נעורים , ( 1876 ) בתוך : כתבים אוטוביוגרפיים , מהדורת שלמה בריימן , הוצאת מוסד ביאליק ( ספריית 'דורות , ( ' ירושלים תש"ל , כרך א , עמ' . 84

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר