הקדמה

עמוד:13

של תרבות בית הספר ; דרכים לטיפול במשמעת ; מידת מעורבותם של התלמידים בפרויקטים חינוכיים ; מידת מעורבות ההורים וקשריו של בית ספר עם הקהילה . בשיחות שניהלתי עם כמה ממנהלי בתי הספר , הם התלוננו שאינם מוצאים זמן לתיעוד שיטתי שיעזור להם להרחיב את מעגל האנשים המכירים את שיטתם , ויאפשר לבצע תהליך ביקורתי ורפלקטיבי על עבודתם . המחקר כלל ראיונות עם מנהלי המוסדות וראיונות עם מורים , עם תלמידים ועם הורים . התצפיות נערכו בשיעורים של תחומי דעת ושל פעילויות הקשורות בתחומי חברה וחינוך . איסוף הנתונים שנעשו בעזרת אמצעים שונים ( ראיונות , תצפיות ומסמכים ) סייע לתהליך ה"טריאנגולציה . " המחקר הסתייע בעבודת שדה שנמשכה שנה ובמהלכה ניתן היה לעקוב אחר שלבי התכנון והיישום של תוכנית הלימודים הבית ספרית . מחקר איכותני הוא תלוי הקשר , לכן הוא כולל את רוב המשתנים - אם לא את כולם - הקשורים בתופעה מסוימת , גורמים להתפתחותה ותלויים בה . בבתי ספר אלה הושם דגש על מאפיינים דמוגרפים וארגוניים , על תוכנית לימודים גלויה וחבויה , על עמדות מוצהרות ועל תפיסות פרשניות של המשתתפים השונים . במהלך שנת הלימודים ביקרתי בכל בית ספר לפחות שש פעמים . קידוד וניתוח סופי התבצעו בתום שנת המחקר . שמרתי על נאמנות לשאלות המחקר הראשוניות , אך התפתחו גם כיווני מחקר נוספים . כמקובל במחקר אתנוגרפי , ביקשתי רשות מכל מוסד לשהות בו לצורך תצפיות וראיונות . לכל הנחקרים הובטח ששמם יוזכר במחקר בשם בדוי ובטשטוש פרטים אישיים , פרט למקרים בהם קיבלתי הסכמה לכך שהנחקר יופיע בשמו המקורי . הנחקרים הביעו נכונות לשתף פעולה מתוך רצון להבין טוב יותר את השדה הייחודי שבתוכו הם פועלים . אחת הדרכים לברר את מהימנות הממצאים במחקר איכותני היא ה"טריאנגולציה" - איסוף נתונים ממספר מקורות והצלבתם , לפני קביעת המסקנות הסופיות ( . ( Elliot , 1991 , p . 80-83 ; LaBoskey , 1992 , p . 178 להוציא את בית הספר הדמוקרטי בחדרה , בו נעשה שימוש בחומרים שנאספו במשך שנים רבות .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר