הקדמה

עמוד:12

להכיר את המודלים החדשניים וללמוד מניסיונם . מתוך ביקורים רבים שערכתי בבתי הספר הללו וממה שנכתב עליהם עד כה , הולכת ומתגבשת בי ההכרה שצומח כאן ז'אנר ( סוגה ) של בתי ספר המתייחדים באידיאולוגיה של תיקון . האידיאולוגיה המכוננת מבקשת לצמצם ולתקן את השסעים הקיימים בחברה הישראלית , והיא מתרחבת לפרקטיקה שבבסיסה מונחת תפיסה חינוכית פלורליסטית ואוניברסלית , המדגישה את הצורך בקבלת השונה באשר הוא . טיפוח המישור הרגשי חשוב מאוד בבתי ספר אלה . המורים והתלמידים מקנים זה לזה תשומת לב ואהבה ברמה גבוהה לעומת בתי ספר רגילים . נודינג ( Noddings , 1992 ) ולאריווי ( Lamvee , 2000 ) מכנים תופעה זו בשם קהילה איכפתית ( Caring Community ) כיוון שהיא מונחית על יסוד עקרונות של כבוד , אותנטיות , התחשבות ומוסריות רגשית . המורים נתפסים על ידי התלמידים כאיכפתיים , הם קשובים לצרכיהם , נהנים לעזור להם , מעורבים , ומתעניינים בהצלחתם . ( Adier , 2002 ) למרות נקודות הפתיחה השונות לכאורה , ניתן למצוא דמיון רב בין בתי הספר המוצגים בספר זה . האידיאולוגיה המכוננת של כל בית ספר כזה היא פרטיקולרית , שכן היא מתמקדת בתיקון בעיה ספציפית , אך גישה זו מובילה להתרחבות ולאידיאולוגיה של תיקון אוניברסלי . אנסה להראות בספר זה כיצד מוגשמת התיאוריה החינוכית בבתי ספר המתנהלים על פי "אידיאולוגיה של תיקון . " שיטת המחקר בחרתי בטכניקה המחקרית הנטורליסטית , המתאימה לבדיקה של תהליכים חינוכיים . בכל בית ספר נערכו תצפיות , נבדקו מסמכים שונים המעידים על עיצוב מדיניותו החינוכית , כגון עיתון ותקנון בית הספר , לצורך מציאת אפיון נוסף ובדיקת מסרים , ונערכה השוואה בינו לבין בתי הספר האחרים הכלולים במחקר . הקריטריונים להשוואה היו -.הלימה בין אידיאולוגיה מוצהרת לבין המעשה החינוכי ; היבטים שונים . 5 המושג "אידיאולוגיה של תיקון" הלך והתגבש אצלי בשנים האחרונות בעקבות היכרותי עם בתי ספר אלה . לאחרונה אומץ המושג על ידי עמירה יהלום , מנהלת בית הספר "ביאליק , " כמונח יעיל לתיאור הנעשה בבית הספר .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר