הקדמה

עמוד:11

. ( 1995 , 1990 בית ספר "קדמה" אימץ גישה חינוכית שונה מזו של בתי ספר אחרים . הוא ממקד את מאמציו באוכלוסייה ספציפית תוך ניסיון לשנות את התפיסה העצמית והתרבותית של תלמידיו . בכך הוא הולך בעקבות משנתו של טיילור , הקושר בין דימוי עצמי חיובי של האדם , המושפע מיכולתו לבטא את עצמו ואת תרבותו בצורה מלאה , לבין הצורך שלו בהכרה על ידי הסביבה . ( Taylor , 1992 ) בית הספר מאפשר לתלמידיו לברר את מרכיבי זהותם באופן ביקורתי , ואינו מתייחס לזהות המזרחית כזהות מונוליטית ומובחנת , אלא כנראטיב חשוב שהושתק במשך שנים רבות וראוי כעת להחיותו ולהשמיעו . בכך מצטרף בית הספר לפעילים בתנועות וולונטריות כמו "הקשת הדמוקרטית המזרחית , " הקוראים לכינונה של חברה ישראלית רב תרבותית ופלורליסטית המעניקה זכויות , קול והגנה לקבוצות מיעוט ולקבוצות חלשות ומקופחות ( שנהב ; 1988 , שוחט ; 1995 , קריף . ( 1998 , בית הספר הדמוקרטי בחדרה מהווה אלטרנטיבה חינוכית רדיקלית לנעשה בבתי ספר ישראלים רגילים . מכל בתי הספר שיוצגו בספר , הוא מאופיין בכך שהבעיה בה הוא עוסק נושאת אופי אוניברסלי ולא רק אנדמי ישראלי , ובית ספר זה מהווה קול חשוב בשיח על חינוך לדמוקרטיה ואזרחות שכל כך חסר בחברה הישראלית . כאן ניתן למצוא הדים לביקורת של קון ( 2000 ) ורוג'רס , ( 1973 ) התוקפים בצורה חריפה את שיטות החינוך התעשייתיות והפרונטליות ומעודדים גישות חינוך הוליסטיות , השמות את הילד במרכז ומדגישות את המישור הרגשי שבחינוך ; וכן לגישתם החינוכית של ניל ( 2003 ) וגרינברג , ( Greenberg , 1998 ) אשר הקימו בתי ספר חופשיים ודמוקרטים כאלטרנטיבות לחינוך המסורתי . בית הספר מציג עצמו כקהילה המשתנה ללא הרף עם כל אדם שנכנס אליה ויוצא מתוכה . כל קול בקהילה משפיע ומשנה את בית הספר , והוא מצליח להנחיל לתלמידיו גישות דמוקרטיות לגבי נושאים שונים . כך , למשל , בסקר עמדות תלמידים שנעשה בבית הספר הדמוקרטי , נמצא שהתלמידים מגלים עמדות דמוקרטיות יותר ביחס לערביי ישראל בהשוואה לתלמידים שלומדים בבתי ספר רגילים ( גולדנברג . ( 1998 , בתי ספר אלה זוכים לתהודה ומעוררים עניין . דומה שנושבת מהם רוח אחרת המעשירה את שדה העשייה החינוכית בישראל . משלחות רבות של אנשי חינוך , סטודנטים ומעצבי מדיניות פוקדים אותם על מנת

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר