מבוא

עמוד:יא

דוגמה לאמירה ברורה של חכם איטלקי בן המאה ה - 13 בדבר היחס הראוי לפרשנותם של חז "ל למקרא , ואי ראיית דבריהם כפרשנות פשטית , ניתן לראות בדבריו של רבי ישעיה מטראני : דע והבן כי המדרשים הן על שלשה דרכים : א ) יש מהן שהם דרך גוזמא ... ב ) ויש מן המדרשים שהן על דרך מעשה נסים ... ג ) ויש מן המדרשים שכוונת חכמים בהם לדרוש המקרא בכל עניין שיכולים לדרוש , וסמכו על מה שכתוב " אחת דבר אלהים שתים זו שמעתי " ( תה ' סב ... ( 12 ועל דרך זה דורשין חכמים המקרא בכל ענין שיכולים לדורשו ואמרו " אין מקרא יוצא מידי פשוטו " ( שבת סג , א ) שהוא העיקר . וכל המדרשים הנדרשים בו יש מהן שהן עיקר קרוב לפשט , ויש מהן שיש בהן רמז כמעט . הלא תראה מה שדרש אחד מן החכמים בפרק קמא דתענית ( ה , ב ) שאמר : " יעקב אבינו לא מת " והשיב לו חכם אחר : וכי בחינם הספידוהו הספדנים וחנטו החונטים וקברו הקוברים ? והשיב לו : " מקרא אני דורש " . כלומר גם אני יודע שמת אלא אני מתכוין לדרוש את המקרא בכל ענין שראוי לידרש ... הא לך הדבר מבואר שלא אמרו חכמים המדרשים על דרך אמנה ועיקר , אלא להרבות טעמא למקרא ולדרשו בכל פנים , אולי יש בהן רמז . וראו עוד בדברי רבי שלמה בן אדרת , במה שכתב על האגדה הנזכרת במסכת ברכות ( לב , ב ) : ' התשכח אשה עולה ' ( יש ' מט - ( 16 אמר הקדוש ברוך הוא : כלום אשכח עולות אילים ופטרי רחמים שהקרבת לפני במדבר ? אמרה לפניו : רבונו של עולם , הואיל ואין שכחה לפני כסא כבודך שמא לא תשכח לי מעשה העגל ? - אמר לה : ' גם אלה תשכחנה ' ( שם ) . אמרה לפניו : רבונו של עולם , הואיל ויש שכחה לפני כסא כבודך שמא תשכח לי מעשה סיני ? - אמר לה : ' ואנכי לא אשכחך ' ( שם ) . כתב על כך רשב " א : יש משתבשים וחושבים שהם ז " ל מפרשים הכתובים הבאים בהגדותיהם , כיוצא בזה על צד האמת כמו שפירשוהו בהגדות ... וזה צד להם באגדות , שהם מגידים מה שכיוונו להגידו , ומביאין עליו את המקראות כאילו דעתם גם : מ ' פיליפ , מעין חתום : אסופת מובאות על מהות האגדה , מדברי חז " ל , ראשונים ואחרונים , בתוספת באורים , הערות ומפתחות , פתח תקוה תשס " ח . . 8 ר ' ישעיה אחרון ז " ל ב " ר אליהו מטראני , חי באיטליה במאה ה - . 13 הציטוט שלהלן לקוח מתוך ספרו של פיליפ ( לעיל הערה , ( 7 עמ ' 136 - 138 והוא ציטוט מדברי ר ' יהושע בועז על הרי " ף , עבודה זרה פ " א ו ע " א , שלטי גבורים אות א . . 9 השווה את מסקנתו לדברי רש " י ( שם , ד " ה ' מקרא ' ) שכתב : " והאי דחנטו חנטיא - סבורים היו שמת " ; ולדברי בעלי התוספות ( שם ד " ה ' יעקב ' ) שכתבו : " יעקב אבינו לא מת - וכן משמע דכתיב ' ויגוע ' ולא כתיב וימת " . וראה מה שכתבו רמב " ן בבר ' מט 33 ורשב " א בחידושיו ( פירושי ההגדות , מהד ' א " ל פלדמן , ירושלים תשנ " א ) על אתר , בפירוש אגדה זו . . 10 חידושי הרשב " א ( לעיל הערה , ( 9 ברכות לב , ב .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור

קאפח, יוחנן

צייטקין, יחיאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר