עירובין

עמוד:ו

ולא הגהה , 4 הוא שהקשה אח " כ ,, והא למטה קתני " , והיה צריך להידחק ולומר ,, הא קמ " ל " וכוי . בעל ,, הא קמ " ל " וכוי מפרש את ולמטה " שבברייתא במובן ,, וכן למטה " . " מרש " י בראה קצת שהחידוש הוא דבפחות מעשרה לא הוי מבוי " . א " כ במקום " ,, הא קמ " ל " וכוי , צריך היה לומר ( והא למטה קתני ) ,, ה " ק וכן למטה , אם בא להנמיכו , מניחה משפת עשרה טפחים ולמעלה " . ומכיון שאינו אומר כן , נראה שהניח שאין החידוש שפחות מעשרה לא הוי מבוי , ועכ " פ אין מקומו בברייתא כאן . החידוש הוא שמה שאמרו ,, חלל תנן " מוסב לא רק על למעלה מעשרים , אלא גם על למטה מעשרה , וכמ " ש הר " ח : ומשני קמ " ל דלמטה כלמעלה , ומה למעלה , למעלה " מכי אמות דנשאר חלל יתר מכ ' אמות ( חלל תנן ) , כך למטה , למטה מעשרה טפחים שלא נשאר חלל של י ' טפחים " . אחרי שהברייתא אמרה שעשרים אמה היינו חלל , הוסיפה ג " כ ,, וכן למטה " , שעשרה טפחים היינו חלל . 6 [ ג : ] אמר אביי ... אמת םוכה ואמת מבוי באמה בת חמשה אמת כלאים באמה בת ששה ... רבי אומר - ל ... ורבא ... אמר כל אמות באמה בת ששה אלא הללו שוחקות והללו עצבות מיתיבי כל אמות שאמרו חכמים באמה בת ששה ובלבד שלא יהו מכוונות בשלמא לרבא ... אלא לאביי קשיא _ א '' ל אביי אימא אמת כלאים באמה בת ששה 3 והא מדקתני סיפא רשב " ג אומר כל אמות שאמרו חכמים בכלאים באמה בת ששה ובלבד שלא יהו מצומצמות מכלל דת " ק כל אמות קאמר א _" ל אביי ולאו מי איבא רשב " ג דקאי כוותי ... לאביי ודאי תנאי היא * לרבא מי לימא תנאי היא א " ל רבא לרשב '' ג הא אתא לאשמעינן אמת כלאים לא יצמצם ולימא אמת כלאים לא יצמצם באמה בת ששה למעוטי מאי לאו למעוטי אמה יסוד ואמה סובב וכוי . הגמרא מפרשת את דברי רשב " ג ( ,, כל אמות שאמרו חכמים בכלאים באמה . 4 ראה מבוא לנוסח המשנה לרי " ן אפשטיין עמ ' 509 ואילך : אימא הוא כרגיל פירוש " וכו ' , אבל יש אימא שאינו אלא הגהה " . . 5 ראה גם ריטב " א . . 6 עיין די " ף , ר ' יהונתן והגהות אנשי שם , חות יאיר ומהרמ " ז שם . . 1 ראה מ " ש בסוכה עמ ' קנו ד " ה ראוי . . 2 רשב " א וריטב " א מביאים גירםה : ועוד מאי ובלבד " . וראה דק " ס אות צ . " . 3 הרשב " א והריטב " א מקשים , אם הכוונה היא רק כלאים , איך אומר הת " ק ,, כל אמות" וכרי ומתרץ הרשב " א : ואולי יחסר אביי מן הברייתא " ( האימא כאן היא הגהה . ראה " מ " ש לעיל ג , א ) . . 4 הרשב " א , תשובות ס . שטז , והריטב " א בשם התוס ' מקשים , למר , לא אמרו גם לאביי ש רשב " ג פירושי קמפרש " את דברי הת " ק . וראה גם מהדורא בתרא למהרש " א וגאון _" יעקב ד " ה ולאביי .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר