עירובין

עמוד:ה

למעט " , ואמר דין זה לא רב אמרו , ,, אמלתרא מתניתא היא "' / אלא ששכח ממי שמע את הברייתא , ,, מאן קתני לה " , ? ואמר לו אביי : ,, והא חמא בריה דר בה בר אבוד . תני לה " . שכן , אם רב יוסף התייחס לסתירה מרב על רב , ואמר : ,, הא אמלתרא דאייתוה משמיה דרב לא רב אמרה דתיקשי דרב אדרב , אלא מתניתא היא" ( רש " י ) , קשה עליו קושית הגמרא ,, ותיהוי אמלתרא מתניתא ותיקשי לרב . " ? אפשר לומר שרב יוסף התכוין ברייתא היא ורב תנא הוא ופליג " , או ,, מאן קתני לה " ? " משובשת היא < ואין להקשות ממנה על רב ( ולאחר שאביי אמר לו שרב חמא בריה דרבה בר אבוד . קתני לה , הודה שקשה ממנה על רב ) . אד יותר נראה שרב יוסף רק תיקן את שם אומרה של ההלכה ,, ואם יש לה אמלתרא " וכר , ולא נזדקק כלל לסתירה מרב על רב . [ ג . ] דכא אמר זה וזה כשר ... חלל מבוי תנן א " ל ר " פ לרבא 1 תניא _דמםייע לך מבוי שהוא גבוה מעשרים אמה יותר מפתחו של היכל ימעט והיכל גופו חללו עשרים איתיביה רב שימי בר רב אשי לר " פ - " כיצד היה עושה מניח קורה משפת עשרים ולמטה אימא ולמעלה * והא למטה קתני הא קמ " ל דלמטה כלמעלה מה למעלה חללה עשרים אף ! למטה חללה עשרה ... _ולפירצת מבו _» . אם התשובה ,, אימא ולמעלה " היא מרב פפא , והקושיה ,, והא למטה קתני " ? היא מרב שימי בר אשי , והתשובה ,, הא קמ " ל " וכר היא תשובת רב פפא , אז , אין כמובן , לפרש את דברי רב פפא באופן אחר . אבל אם , וכך נראה , רב פפא השיב ,, אימא ולמעלה " , ואחר ומאוחר לו , שאל אח " כ ,, והא למטה קתני , " ? ותירץ ,, הא קמ " ל " וכר , אז י " ל שרב פפא כשאמר ,, אימא ולמעלה " התכוין שיש להגיה את הברייתא , במקום ,, ולמטה " צ " ל ,, ולמעלה " . ומי שחשב ש אימא " הוא פירוש _" . 5 השוה ירושלמי ראש ד , פרק : ,, רבי אמי בשם ר ' הושעיא , לא סוף דבר מקורה , אלא נתן מלתרא , ויש בה רחב ארבעה טפחים מתרת את המבוי " , ולקמן יא , א . - ,, לא ארישא " . . 6 ראה אוצה " ג הנ " ל וריטב " א , ומ " ש בשבת מ , א ד " ה אלא . . 7 ראה שבת קכא , ב : ,, אמר ר ' ירמיה ומאן נימא לן דהא מתרצתא היא דלמא משבשתא היא . אמר רב יוסף אנא מתנינא לה " וכוי ( ופסחים ק , רע " א ) . נ , בכת " י וטיקן : ,, א " ל אביי לרבא " , ועיין דק " ס אות א וב . לגירסת התוס ' לעיל בעמוד הקודם ד " ה אמר : ,, אמר רב " אין ראיה שהגירםה כאן היא דבא , ולא רבה . . 2 בכת " י וטיקן : איתיביה רב שימי בר אשי לרבא " . לגירסתנו שואל רב שימי בר אשי " לרב פפא , איד דייקת מן הרישא ( תוספתא א , א ) חלל מבוי תנן , הרי מן הסיפא יוצא להיפוך . ואילו לגירסת כת " י וטיקן שאל רב שימי בר אשי לרבא ישיר מן הסיפא , אתר . אומר חלל תנן , ומן הברייתא לא משמע כן . לא דקדק כלל מן הרישא , אולי משום שי " ל כמ " ש רנב " י לעיל 0 ל ,, ימנא בעלמא " . . 3 בכת " י א " פ ( לפי דק " ס אות ד ) : ולמעלה . ולמעלה והא למטה קתני ? " ה למעלה " השני _" " היא מעין פיסקה , ואצ " ל כמ " ש הדק " ס שם שהסופר כתב בטעות את המלה ולמעלה" " פעמיים . . * 3 ראה רש " י , גליון הש " ס : ,, לישנא קלילא הוא " וכו ' , ודק " ס לקמן נד ,, א אות ש .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר