עירובין

עמוד:ב

מה שהיה נראה בעיניו ראוי להביא כדעת יחיד . ומה שלא היה נראה בעיניו ראוי להביא כדעת יחיד , לא הביא כלל אע " פ שהתנא אמר את שניהם " . ר ' יהודה אמר אינו צריך למעט גם ברישא וגם בסיפא , אלא שבעיני מסדר המשנה דברי ר' יהודה ברישא נראו כמסתברים והביאם כדעת יחיד , ואילו דבריו בסיפא לא נראו לו כמסתברים כלל , ולא הביאם אפילו כדעת יחיד . חילוק זה בין הרישא והסיפא אינו ניתן להאמר אם הטעם ,, ימעט " הוא כמ "ש רב יהודה אמר רב הלומד מפתחו של אולם . הלומד מפתחו של אולם ברישא , צריך ללמוד מפתחו של אולם גם בסיפא , ורחבו של אולם היה יותר מעשר אמות . אבל אם הטעם הוא כמ " ש רב חסדא הלומד ,, מפתחא דמלכין " , י " ל שלא כל פתחא דמלכין רחב יותר מעשר אמות . וצ " ע . בכל אופן , דברנו אלה נכונים רק ביחס למסדר המשנה , והוא סובר כרב חסדא . אבל רבי יהודה , יתכן שטעמו הוא כמ " ש רב יהודה אמר רב , שהרי הוא סובר אינו צריך למעט גם ברישא וגם בסיפא . הגמרא , אמנם , לא הבינה כן . היא שואלת ,, וליפלוג במתני ' , " ? ומתרצת ,, פליג בגובהה , והוא הדין לרחבה " , הרי שלא הבדילה בין מסדר המשנה ובין ר " י , ולא אמרה שמסדר המשנה הכריע מדעתו שמסתברים דברי ר ' יהודה ברישא ואינם מסתברים בסיפא ( מטעמו של רב חסדא ) , ולכן לא הזכיר אותם בסיפא . אבל ממ "ש אביי ,, פליג בברייתא " וכוי אין לדייק כן , ומה גם שייתכן שאביי כלל לא השתתף כאן בויכוח , ודבריו כאן אינם אלא העברה מלקמן י , א : ,, תנא והרחב מעשר ימעט " וכוי רב כשאמר לרב יהודה ,, אתנייה צריך למעט " , לא התכוין לומר שבמשנה צריד להיות ,, ואם יש לו צורת הפתח וכר ' צריך למעט " . בבא זו מיותרת היא , ממה שנאמר סתם ,, והרחב מעשר אמות ימעט " משמע , שגם אם יש לו צורת הפתח צריד למעט . רק התכוין לומר שאין הלכה בזה כמשנה ( מן הסתם היה לו איזה מקור , ברייתא , ובה נאמר ,, אפילו אם יש לו צורת הפתח צריך למעט " . **( וכן הוא בירושלמי א , א ( יח , ד ) : ,, אמר ליה ( רב לחנניה בר שילמיא ) לית כן . א "ל ולא ניתנייה כן ( במשנה ) 1 א " ל דתניתיה ואודעיה דלית כן " י מכיון שכד נמצא בכל הנוסחאות , וכך נאמר ביחס לרחב מעשר אמות , משמע ( וירושלמי שם ) : " ולא פליג ר " ש " . גם שם יתכן שר " ש פליג בשתיהן והמסדר בחר לו אחת . . 6 עיין ירושלמי בראש המסכת כאן ובסוכה : ,, א " ר אבין ר ' יודה כדעתיה ורבנן כדעתהון דתנינן תמן וכן גשרים המפולשין " וכוי . לא ברור לי הקשר בין המשנה כאן והמשנה לקמן ט , ד . . * 6 השוה הון עשיר שמאריך כאן . . ** 6 השוה מהרש " א לקמן ו , א ד " ה ולחי . . 7 ראה מבוא לנוסח המשנה עמ ' . 205 ועיין גם ריטב " א לקמן יד , א ד " ה א " ל .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר