עם הספר

עמוד:V

עם הספר כרך זה על מסכתות עירוביז ופסחים , הוא הכרך הרביעי בסידרה . בשלשת הכרכים הקודמים הקדמנו דברי מבוא בראש כל כרך וכרך . בראש הכרך הראשון ( " מקורות ומסורות " ביאורים לתלמוד , סדר נשים , הוצאת דביר תל אביב , תשכ " ט ) תיארנו את השיטה שבה נקטנו בנסיוננו למצוא תחליפים לפירושים הדחוקים שבתלמוד . בראש הכרך השני ( " מקורות ומסורות ' / ביאורים לסדר מועד , מיומא עד חגיגה , הוצאת ביהמ " ד לרבנים , ירושלים תשל " ה ) עמדנו על זמנם של הסתמית שבגמרא והתייחסותם לדברי האמוראים . בראש הכרך השלישי ( " מקורות ומסורות ' / ביאורים במסכת שבת , הוצאת ביהמ " ד לרבנים , ירושלים תשמ " ב ) המשכנו בנושא הסתמית והרחבנו את הדיבור על חשיבותם ההיסטורית של הסתמאים . לכרך זה אין מבוא . הוא אמור היה להיות אחד עם קודמו על מסכת שבת והמבוא שלו הוא גם מבואו , אלא מפאת גדלו ומספר העמודים שנתרבו ( שנתגלה רק בשעת ההדפסה האחרונה ) נתחלק והיה לשנים . קירבה מיוחדת שוררת בין כרך זה ובין קודמו , באחידות הסגנון והכתיב ( הוגהו ונדפסו יחד ) ובמבחר הדוגמאות ( עד כמה שאפשר היה בחרנו בדוגמאות הנמצאות בשלש מסכתות אלה . רצינו שהדוגמאות תהיינה מצויות לפני הלומד בספר אחד ) . אד עיקר קירבתם היא התעניינותם המרובה בדברים הקשורים בהתהוות התלמוד ועריכתו , גם כשהללו אינם נוגעים ישר להבנת גוף הטקסט . המבוא הוא פרי ההתעניינות הזאת . הלומד מתבקש איפוא לעיין גם במבוא לכרך שלישי . כמה מן הפרטים בכרך זה מוצאים את תיקונם ההיסטוריים במבוא ההוא .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר