מבוא

עמוד:13

לאחר האמוראים , יתכן ופעמים הם לא ידעו מה אמרו האמוראים ולא התכוונו לדבריהם ואין ההוספות תמיד בשיטתם וברוחם של האמוראים ולפיכך פרשנותם ניתנת לעירעור . כאן נפגשות היסטוריה ופרשנות ביחסי גומלין ואורה של זו מאיר גם את של זו . בכרכים אלה עסקנו בחומר הםתמאי יותר מאשר בקודמים ( אבל לא בו בלבד , תכליתנו היא למצוא תחליפים לפירושים דחוקים שבגמרא , גם כשהם אינם מן הסתמאים ) . עקבנו במיוחד אחר מקומות בהם דברי הסתמאים משולבים ואחוזים במימרות האמוראים ( ולעיתים רחוקות גם בברייתות ) עד שנראה כאילו דבר אחד הם ( וכך תפסו המפרשים ) . הפרדנו ביניהם , הבלטנו את דברי הסתמאים ( כדי לעמוד על אפיים ) ותכופות פירשנו את מימרות האמוראים ( והברייתות ) שלא כסתמאים ( לפעמים מתוך הוכחה שלא הגיעו אליהם דברי האמורא שאותו הם מפרשים בשלמותם . ( - " אין צריך לומר , שברוב רובם של המקומות ( אפילו אלה שבהם סטינו מפירושיהם ) , לא היינו מוצאים ידינו ורגלינו במימרות האמוראים ( ובברייתות ) אלמלא ההשלמה וההרחבה של הסתמאים . בלי תורתם אין לרגלינו עמידה בתורת האמוראים . אך אין גם להכחיש , שיש בש " ס מקומות רבים ( המספר משתנה לפי היקף פעולתם של הסתמאים באותה המסכת ולפעמים אפילו לפי היקף פעולתם באותו הפרק ) בהם מעדיפה השיטה הביקורתית 25 פירוש אחר בדברי האמוראים מזה שניתן להם על ידי הסתמאים ( בפרט בשקלא וטריא ) , וההבדל סובב סביב השאלה איך להשלים ולהרחיב את דברי האמוראים . מקרים כאלה מראים , שדברי האמוראים לא נמסרו בשלימותם ולסתמאים כבר לא היתה מסורת ברורה של דבריהם — דבר שלא היה קורה ( על כל פנים לא בכמות גדולה כזאת , ההופכת להיות איכות ) אלמלא היו הסתמאים בני זמנם , מתלמידיהם או מיוצאי בית המדרש של האמוראים . נשים , עמ ' 10 העי . ( 10 יש לשער שר ' שמואל בן חפני יחס לסתמות ערך פחות . ידועה תשובת הרמב " ם ( הוצ ' ר " _י בלאו ) סי ' שמה : ,, ואמרתם לא נניח תלמוד ערוך ונפסוק הלכה ממשא ומתן של גמרא " , וביתר חריפות בתשובתו לתלמידו החביב ר' יוסף אבן עקנין ב פאר הדור " , סי ' קמב : ,, ולא תבלה ותאבד זמנך בפירוש ובמשא _" ומתן של גמרא " . רוב המשא ומתן של הגמרא סתם הוא ( ביחסו של הרמב " ם לסתמות טמונה התשובה להרבה קושיות חמורות על הרמב " ם . ואכמ " ל בזה ) . השוה לעומתם מ " ש הרשב " א , עירובין עח , ב סד " ה אמרי : ,, ולא שבקיר . לישנא דגמרא ( סתם ) דהוא עיקר משום הא דרב נחמן " , ועוד . וראה גם מ " ש בשבת ט , ב , במיוחד מ " ש בשם הראשונים בהערה 4 שם . . 25 ראה מ " ש בר " ה עמ ' תב . ועיין גם מ " ש ביומא עמ ' לב , ועור . . * 25 היא היא ביקורת המקורות וקראנו לה ,, ד . שיטה הביקורתית " סתם משום שסמכנו על המתעסק במחקר הבבלי היודע שעיקר החידוש הביקורתי ( היינו כשהוא יותר מגילוי

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר