פרק ראשון על מערכות חינוך לגיל הרך בישראל ועל תפקיד הגננת/מנהלת הגן

עמוד:14

חלק מהמערך החינוכי של הגיל הרך בקיבוץ ובסביבתו , וגם הוא עבר תמורות בשנים האחרונות , וכן גן הילדים בקהילה הכפרית , שאף הוא חלק מן המערך החינוכי המשותף לכמה יישובים כפריים . גן הילדים הנפוץ הוא יחידה אוטונומית ( עצמאית ) , מעין בית ספר בזעיר אנפין , הכולל כיתה אחת או שתיים בלבד , והמחנכת לגיל הרך ( הגננת ) משמשת בו בתפקיד מנהלת היחידה החינוכית : היא מנהלת את התקציב , את הצוות העובד בכיתת הגן , את המערכות התפעוליות ואת הקשר עם הרשות המקומית . זאת בנוסף לתפקידה הפדגוגי - חינוכי , הכולל תכנון לימודים שנתי , חלוקת תפקידים לחברי הצוות בהתאם לתכנון היומי והפעלתם . נוסף לכל אלה עליה לתכנן את הקשר עם המערך הקהילתי הרחב ובעיקר עם אוכלוסיית ההורים של כיתת הגן . אפשר ללמוד על השינויים שחלו במרוצת השנים בתפקידה ובמעמדה של הגננת על ידי התבוננות בהבדלים שבין גן הילדים שפעל בארץ משנת 1898 ואילך ובין גן הילדים של היום . בעבר גן הילדים היה במבנה משלו , בראשו עמדה גננת , בסיוע של עוזרת ( כיום הוסב תוארה לסייעת ) , והרכב אוכלוסיית הגן היה חד - גילי או דו - גילי . לגננת היה קשר עם משפחת הילד ולעתים היא אף ביקרה בביתו כדי להכיר את התרבות שבה גדל , אף שלפעמים המשפחה לא דיברה עברית . עם קום המדינה גן הילדים היה מקור לשילוב הילד הצעיר בתרבות העברית השלטת ( ראו בהרחבה אצל סנפיר , סיטון ורוסו - צימט , . ( 2012 היום גן הילדים נתפס כמערכת ארגונית אקולוגית הפועלת בתוך מעגלי התייחסות ( Bronfenbrenner , 2005 ) ומזוהה עם מערכת חברתית ארגונית פתוחה . גן הילדים מקיים יחסי גומלין עם הסביבה החיצונית , והשפעתם של יחסים אלה היא דו - כיוונית : הגן משפיע על הקהילה ומושפע ממנה , ולהורים יש עמדת השפעה חשובה ( ראו להלן פרק . ( 8 הגן נמצא בשינוי מתמיד בשל תמורות ארגוניות , חברתיות ותרבותיות המאלצות אותו להתאים את עצמו למציאות המשתנה . הארגון מחפש יוזמות ומיזמים ( פרויקטים ) חדשים כדי להתחרות במוסדות חינוך אחרים על לבם של ההורים . עובדי הגן כיום הם : גננת - מנהלת גן , גננת משלימה , סייעת וסייעת לגילאי שלוש , סייעת משלימה , ולעתים יש גם צוות של אחר הצהריים במועדונית המתקיימת בגן וצוות התומך בילדים עם צרכים מיוחדים . בגן ישנם עד 35 ילדים בני , 6 - 3 בכיתות חד - גיליות או דו - גיליות , מסגרת המאפשרת לילדים בגיל הרך לפעול בתחומים שונים ולצבור חוויות והתנסויות אישיות במצבי חיים ממשיים ( מבורך , . ( 2008 מגזר ( סקטור ) הגננות ייחודי , משום שמבחינה רשמית הגננת מוגדרת כמנהלת כבר מיומה הראשון בתפקיד , והיא נתפסת בעיני משרד החינוך כמנהיגה חינוכית

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר