מבוא

עמוד:10

מערך מוסדות הגיל הרך ואת תפקידי המחנכת בו , וכן את הרקע של הגדרת תפקידי המחנכת הן על ידי הגופים הרשמיים של משרד החינוך הן בהיבט המקצועי . הפרק השני מציג בהרחבה את המסגרת העיונית של המחקר ואת התאוריה של מנהיגות בכלל ומנהיגות בגיל הרך בפרט . שער ראשון – ממד פנימי : הגננת כמנהיגה בעיני עצמה . את הפרק השלישי , שהנו מחקרי , כתבה אילנית אביים , מוסמכת התכנית , שסיימה את לימודיה בהצטיינות יתרה . פרק מחקרי ראשון זה בוחן את תפיסת המנהיגות של גננות מתחילות לעומת גננות מנוסות בדגם המשלב מחקר כמותי ומחקר איכותני . דגם זה אפשר לכותבת להציג ממצאים מרתקים המצביעים על חשיבות הניסיון בתפקידי ניהול ומנהיגות . אילנית מציגה גם את כלי המחקר שהתאימה למשתתפות המחקר על בסיס כלי קיים ששימש לעבודות מחקר נוספות בספר זה . בפרק הרביעי מרים מבורך מציגה את עבודתה של לילית זרוג , שבחנה את תפיסת תפקיד הגננת כמנהיגה בקרב גננות שפרשו , בהשוואה לתפיסתן של גננות עובדות . זהו מחקר כמותי בעיקרו , וממצאיו מביאים לידי ביטוי את תהליך השינוי שחל בשתי קבוצות הגננות בתפיסתן העצמית את תפקידן . בפרק החמישי מרים מבורך מתארת את מחקרה של לימור צדקי , שבחנה את תפיסתם העצמית של גננים וגננות את מנהיגותם , כביטוי לתופעה של הצטרפות מגדרית שונה מן המקובל בקרב מחנכות הגיל הרך . זהו מחקר איכותני המתבסס על ראיונות עומק תחומים . שער שני – ממד חיצוני : מנהיגותה של הגננת בעיני שותפיה לתפקיד . בפרק השישי יצחק גילת מציג את מחקרה של שירי ברנדיס , אשר בחנה את עולמן של רכזות הגיל הרך במערכת הקיבוצית וחשפה את תפיסתן את מנהיגותן בעיניהן ובעיני הגננות שהן ממונות עליהן . מתואר בו מחקר משולב המאיר את נקודת המבט החיצונית על מרכזת הגיל הרך ( תפיסת הגננות את המרכזת ) באמצעות מחקר כמותי ואת נקודת המבט הפנימית ( תפיסת המרכזות את עצמן ) באמצעות מחקר איכותני המבוסס על ראיונות . בפרק השביעי מרים מבורך מתארת את מחקרה הכמותי של רחלי לרר , הבוחן את מנהיגותה של הגננת החדשה ואת זו של הגננת המנוסה , כפי שהן נתפסות בעיני הסייעות של הגן , שהן חברות בצוות הקרוב לגננת . בפרק השמיני יצחק גילת מתאר את מחקרה של אפרת קאופמן , הבוחן את תפיסת ההורים את מנהיגותה של הגננת . ממצאי מחקר זה מעלים שאלות לא קלות באשר לאופן שבו מחנכות הגיל הרך נתפסות בקהילה שבה הן פועלות . בפרק התשיעי והאחרון של פרקי המחקר , אורית מועלם , מרצה בתכנית

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר