פתח דבר

עמוד:9

שחוקרי אי - שוויון השכלתי מרבים לבחון ולדון בו . המאמר הראשון בשער זה הוא סקירת ספרות עדכנית שכתב אדם גמורן , סוציולוג אשר מחקריו על אודות ההסללה בארצות - הברית הם אבני דרך מרכזיות בהתפתחותו של תחום מחקר זה . סקירת הספרות מציגה מחקרים שנערכו בארצות - הברית ובמדינות אחרות , והיא בוחנת שאלות מורכבות שעניינן החלופות הקיימות לפרקטיקת ההסללה הנפוצה כל כך . מהסקירה עולה כי למדיניות חינוכית בנושא זה עשויה להיות השפעה חשובה על שוויון ההזדמנויות בחינוך . שני המאמרים הנוספים בשער זה מתמקדים במקרה הישראלי . רינת ארביב - אלישיב עוסקת בקשר שבין הסללה לבין התמדה בלימודים בבית הספר התיכון . היא מראה כי המסלולים המקצועיים מהווים רשת ביטחון ( בעיקר עבור בנים ) המונעת נשירה , אבל בד בבד הם גם מקטינים את סיכויי הלומדים להשיג תעודת בגרות ולהמשיך ללימודים גבוהים . עדית ליבנה מציגה את המורכבות של מנגנוני ההסללה בעידן המתאפיין בריבוי אפשרויות בחירה . היא מתמקדת במסלול העיוני בחינוך התיכוני ומראה כי בתוך מסלול זה מתקיימת הסללה בפועל – תלמידים המשתייכים לקבוצות החברתיות החזקות נוטים להתמחות במקצועות היוקרתיים יותר . השער השני עוסק בריבוד חברתי במערכת ההשכלה הגבוהה . במאמר הפותח את שער זה יוסי שביט טוען כי רוב המחקרים אשר עוסקים באי - שוויון השכלתי , מתעלמים מהעובדה שערכן של תעודות המעידות על רמת השכלה הוא יחסי ומשתנה עם הזמן . שביט בחן את אי - השוויון בישראל הן באופן אבסולוטי ( מדד עיקרי לכך הוא הזכאות לתעודת בגרות ) , הן באופן יחסי . הוא מצא כי אם בוחנים את השינויים באי - השוויון באמצעות הגדרת ההשכלה במונחים יחסיים , הרי במהלך השנים חל גידול בפערי ההשכלה בישראל . רינת ארביב - אלישיב ואברהם יוגב סוקרים את התפתחות מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל בשני העשורים האחרונים , וזאת תוך כדי התמקדות בשאלה אם תהליכי ההתרחבות של המערכת יצרו תשתית חדשה להשגת שוויון הזדמנויות בנגישות ללימודים גבוהים . מהסקירה עולה כי למרות השינוי הכמותי המהיר במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל ומספרם הרב של התלמידים לתואר ראשון במכללות , נשמר המבנה הריבודי של ההשכלה הגבוהה בישראל . לילך לב ארי ושלמה גץ מציעים זווית נוספת לבחינת ההשכלה הגבוהה בישראל ובודקים את השפעת מקום המגורים על בחירת מוסד הלימודים ותחום הלימודים . בשער השלישי נבחנים הבדלים מגדריים בחינוך . קלאודיה בוכמן , תומס א׳ דיפריט ואן מקדניאל סוקרים מחקרים הבוחנים את אי - השוויון המגדרי במערכת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר