מבוא

עמוד:14

ויוצרים את הדור הבא . ההתחלה בטבע היא לטובת הנקבה . בראשית , אומרות לנו האנתרופולוגיה והארכיאולוגיה , בחברה הקדומה הרבה לימי המקרא , הקדים פולחן האלה , הא ֵם הקמאית , את פולחן האל הגדול . צלמיות מלפני עשרים אלף שנה או יותר שמצאו ארכיאולוגים ומכונות " ונוס " ייצגו פולחן לאלה , האם האחראית לפריון . הארכיאולוגית מריה גימבוטס , שחפרה באירופה , מצאה שבחברות פרה - היסטוריות ( שהתקיימו לפני למעלה מחמשת אלפים שנה ) העלו על נס דמויות נשיות . לדעת ריאן אייסלר , המסתמכת על ממצאיה בספרה הגביע והלהב , פולחן האישה החל בשלב שבו עברה החברה האנושית לחיים שבטיים בראשית התקופה החקלאית . פלא הלידה והצמיחה נקשר לנשים שילדו והעניקו חיים . מכיוון שעיקר המזון בא עדיין מליקוט , והיה זה תפקידה של האישה ללקט , ומכיוון שמאוחר יותר היא שתלה בשדות ודאגה למזון , ייחסו לה את יצירת הילדים מגופה ואת הצמחים מן האדמה ושויך לה כוחו של הטבע . הגברים היו ציידים שהביאו מדי פעם מזון עתיר חלבונים , אך לא עליו התבססה כלכלת השבט . האישה היתה המרכז . הרכוש והשם עברו מאישה לבתה . לאבהות ביולוגית לא היתה כל משמעות . כמו אייסלר , טוענת גם היידה גוטנר אבנדרות ' שחברות מטריארכליות היו נפוצות בתקופת המהפכה החקלאית ובתקופת הברונזה ( בשנים 12 , 000 עד 3 , 000 לפנה " ס ) , ויש כאלה שנשארו כך עד היום - כמו המוסו במערב סין . בקתלהויוק שבטורקיה נמצא היישוב העתיק ביותר מהתקופה הניאוליתית ( 5 , 000 - 6 , 500 לפנה " ס ) ובו היה פולחן לאלה שלטת ותרבות נשית . התרבות העתיקה ביותר שהשתמרה היא התרבות השומרית . באמצעותה אפשר לראות את התהליך שעברה החברה האנושית

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר