לכתוב על בדידות

עמוד:14

עלולות להתעורר אצל זקן בודד , המצטרף למועדון קשישים כדי לשהות במחיצת אחרים בני גילו אך אינו מוצא עמם שפה משותפת - גם הוא אינו לבד , אך בודד מאוד . דוגמא נוספת היא של חייל המתגייס לטירונות , עוזב לראשונה את ביתו , משפחתו וחבריו הקרובים , ולפחות בתחילת דרכו הצבאית אינו מכיר איש מהטירונים האחרים - גם הוא חי בקרבה פיזית גדולה לרבים , אך מועד לחוש בדידות רבה . את הספר בחרנו לפתוח במבט אישי , שבו פורש כל אחד משלושת הכותבים את הנגיעה האישית של הבדידות בחייו . לאחר מכן נאפיין בדידות באמצעות הסברים תיאורטיים שלה - בכלל זה נבחין בינה לבין ' היות לבד ' והתבודדות יזומה , וכן בין בדידות חיובית ( לצורך יצירה , מדיטציה וכיוצא בזאת ) לבין זו השלילית ( המלווה בדיכאון , למשל ) - ונבחן את הבדידות בראי היהדות . לאחר חטיבה תיאורטית זו נדון בבדידות במגוון היבטים מייצגים , המאפשרים לעמוד על היבטים מרכזיים שלה - בזירות חברתיות שונות ( בעבודה , ובפרט עבודת מטפלים , ובהגירה ); במגוון מצבי חיים ( חולי ונכות , זקנה ונוכח המוות ); בזירת הרגשות ; ונבחן תגובות אפשריות לה ( עולם וירטואלי מול התבודדות ) . עם זאת נימנע מלדון בבדידות במשפחה או בזוגיות , בעיקר מאחר ולדעתנו זהו נושא רחב וראוי להקדיש לו ספר נפרד . לצד ההמשגה והאפיונים של הבדידות במגוון פנים והקשרים , נבקש להציע דרכים מעשיות להתמודדות עמה - כיצד להימנע מבדידות שלילית , כיצד להיחלץ ממנה וכיצד לנסות להפכה לבדידות חיובית , שעשויה להיות מנוף ליצירתיות ולצמיחה אישית . * ברצוננו להודות לכמה אנשים שתרמו רבות להבאת ספר זה לאור . ראשית , לסופרת מיכל מעוז לוי , שעזרה לנו לערוך ולתרגם פרקים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר