מהי התפתחות מקצועית של מורים?

עמוד:11

מהי התפתחות מקצועית של מורים ? בעידן שמאופיין בשינויים מהירים ולעתים גם בלתי צפויים , הוראה היא עיסוק אינטלקטואלי מורכב ותובעני , שמצריך תהליכים הולמים של הכשרה ופיתוח מקצועי ( . ( Musset , 2009 כיום מוסכם שמכיוון שרעיונות על למידה ועל הוראה נחקרים ומשתנים כל העת , וכדי למקסם את הזדמנויות הלמידה של התלמידים , חשוב שמורים יעמדו בקצב השינויים ויפתחו את יכולותיהם המקצועיות בכיתה ( זוזובסקי , . ( Bubb & Earley , 2006 ; 1991 ואולם על אף השימוש הנרחב במושג ״התפתחות מקצועית״ , נראה שהוא מאופיין בעמימות ובפרשנויות מתחרות , שלעתים גם חופפות ומשלימות זו את זו ( ראו למשל : Coffield , 2000 ; Fraser , (; Kennedy , Reid & McKinney , 2007 ; Lewis , 2004 ועם זה דומה שבבסיס כל ההגדרות מצויות שתי תפיסות להתפתחות מקצועית : זו המדגישה את שיפור המיומנות , וזו המדגישה את גיבוש הזהות המקצועית . התפיסה האחת , הוותיקה ביותר , היא זו הרואה בהתפתחות מקצועית פיתוח מתמיד של הידע והמיומנויות המקצועיות של המורה ( . ( Bolam , 2002 על פי תפיסה זו על המורה להרחיב את הידע המקצועי שלו , להעמיק את תובנותיו בנוגע לתהליכי הוראה ולמידה ( , ( Darling - Hammond & Maclaghlin , 1995 לפתח דרכי הוראה חדשות ולשכלל את מיומנויותיו ( Darling - Hammond , 2005 ) הן משום שתחומי ההתמחות מוסיפים ומתפתחים , והן משום שבסביבה דינמית ומשתנה מהות המקצוע מחייבת התפתחות כזאת ( Harris & Van . ( Tassell , 2005 בתהליך ההתפתחות המקצועית המורה מגביר את השתתפותו במעשה ההוראה , וכך הופך לבעל ידע בהוראה ועל ההוראה ( Borko , 2004 ; . ( Sheldon & Clark , 2012 שנים רבות באה תפיסה זו של התפתחות מקצועית לידי ביטוי בהתמקדותה של מערכת החינוך בהשתלמויות , ביציאה ללימודים , בקורסים ובהכשרות מקצועיות . עם זה בשנים האחרונות יש הטוענים שכל פעילות שמרחיבה את המיומנויות , את הידע או את ההבנה של מורים ואת יעילותם בבתי הספר היא התפתחות מקצועית , גם כשמדובר בהחלפת דעות התפתחות מקצועית של מורים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר