פתח דבר

עמוד:8

במכללות להכשרת מורים . בהצגת הסיפור נשמעים קולות המורים בניסיון למקד את רכיבי הקול למהות שתסייע בהבנת הגורם שהניע אותם להתפתחות מקצועית . מצאנו וחידדנו מהו המנוע , המודע או הלא - מודע , הדוחף ומניע את המורה מ״כאן לשם״ ומאפשר לו לחשוב גם על ה״לאן״ . מנוע זה , שמניע את גלגלי ההתפתחות המקצועית , הפך לגורם הממיין והמבחין בין הסיפורים , ובעקבותיו הם אורגנו בשלושה מעגלים : ( א ) מעגל האני - מניע שקשור באני המספר ; ( ב ) מעגל האחר - מניע שקשור בסוכן שינוי משמעותי ; ו ( ג ) מעגל המערכת - מניע שקשור במערכת הסובבת את הפרט . בסך הכול מוצגים בספר תשעה סיפורים , שמהם אפשר ללמוד על החשיבות שהמורים מייחסים הן למוטיבציה הפנימית להתקדם ולהתפתח הן למוטיבציה החיצונית , שבאה בדמות שינויים ואילוצים מערכתיים או שותפים לדרך שנעשים שחקני משנה המכוונים את המורה בתהליך ההתפתחות המקצועי . בשער השלישי יוצגו סיפורי ההתפתחות המקצועית ממעוף הציפור וכן יוצג מודל רב - ממדי לתיאור ההתפתחות המקצועית של מורים . המודל מראה את יחסי הגומלין בין המעגלים ומאפשר נקודת מבט נוספת , מערכתית , על כלל הסיפורים והשוואה ביניהם . בשער זה יוצג גם התהליך שעברנו אנחנו , תהליך שאפשר מבט על ההתפתחות המקצועית שלנו כמרצות - חוקרות ובעלות עניין בתחום הנחקר . בשער זה יובאו גם המלצות ומשמעויות לקובעי מדיניות , למורי מורים , למנהלים ולמורים . ייחודו של הספר בהצבעה על המניעים המביאים את המורה לידי התפתחות מקצועית , בהבחנה בין סוגיהם ובה בעת בשזירתם ובשילובם במודל רב - ממדי שמציג תמונה כוללת ומורכבת של המניעים . תמונה זו יש בידה לסייע למורים עצמם , לאנשי חינוך ולקובעי המדיניות בתחום .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר