מבוא

עמוד:13

מבוא שלמה בק רקע לפני כארבע שנים הוקמה במסגרת תחום החינוך במכון ון ליר קבוצת מחקר לבירור הסוגיה מידע , ידע , ודעת : מעמד הדעת וארגון הידע . מפגשי הקבוצה , שעמדתי בראשה , נמשכו למעלה משנה , וקובץ המאמרים הנוכחי מהווה המשך לדיונים שקיימה . הוא משמש במה לשטוח את רעיונות חבריה ולהזמין אתכם הקוראים להצטרף למסע שערכו חבריה לבירור הסוגיה והשלכותיה על החינוך , על ההוראה ועל הלמידה במערכת החינוך . דיוני הקבוצה התמקדו בשאלה כיצד על מערכת החינוך להתמודד עם מהפכת טכנולוגיית המידע , ששינתה את פני העולם . כמות המידע הולכת וגדלה באופן מעריכי , והוא הופך לנגיש יותר ויותר . אך אין מדובר בשינוי שהוא טכני בלבד . שלא ככלכלת העבר , אנו חיים בעולם שבו מצויים , יחסית לאוכלוסייה , יותר עובדי מידע ( המשתמשים לצורך עבודתם במערכות מחשוב ) מעובדי חקלאות ותעשייה גם יחד . למהפכת טכנולוגיית המידע פן נוסף , שאינו מדיד , והוא נראה פחות לעין . כל שינוי טכנולוגי מהפכני מביא בעקבותיו לשינוי משמעותי בתפיסת הידע . כך קרה בעבר הרחוק , כשהידע האנושי עבר מידע דבור , שנשמר בראשו של האדם וסופר מאדם לחברו , לידע שנחרת על גבי חרסים או נכתב על גבי פפירוסים ומגילות . במאה ה - 15 הוא השתנה מידע שנמצא בכתבי יד הנגישים למתי מעט , לידע מודפס המצוי בספרים ובכתבי עת ונגיש בהרבה . בזמננו חל שינוי דרמטי נוסף , שכן הידע מאוחסן באופן דיגיטלי במחשבים ובמרשתת ( אינטרנט ) . לכל אחת ממהפכות אלה הייתה השפעה ניכרת על הגדרת הידע , על צורת ארגונו ועל דרך הוראתו ( . ( Serres , 2012 המושגים מידע , ידע , ודעת זכו לפירושים רבים ומנוגדים . הספר הנוכחי אינו מציע בירור אפיסטמולוגי אחיד של המושגים , וכל אחד ממאמריו יוצק לתוכם משמעות משלו ומגדיר אחרת את המאפיין כל אחד מהם . כנקודת התחלה 1 כך , למשל , קנדי ( , 2007 עמ ' 28 ) מגדירה , בעקבות הטקסונומיה של בלום , את המונח ‘ ידע ' : " כיכולת להיזכר או לזכור עובדות מבלי להבינן בהכרח " . לעומתה , יועד ( , 2009 עמ ' 7 ) גורסת , כי " ידע מורכב ממושגים הקשורים זה בזה " .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר