חדשנות, פדגוגיה והכשרת מורים – דברי מבוא

עמוד:8

יש הסבורים כי מקורה של החדשנות הוא בצורך לפתור בעיות ; ראשית התהליך החדשני בתחושה שנדרש שינוי , וסיומו ביישום מוצלח של רעיון השינוי ) . ( Clapham , 2003 : 366 המעבר מפרקטיקה קיימת לפרקטיקה חדשה עשוי להסתמך על ידע קיים שלא יושם עד כה , על חשיפת דבר מה שלא היה ידוע לפני כן , על שילוב בין חשיפת דבר מה חדש לבין גופי ידע קיימים ) חיבורם יחדיו בהרכב ייחודי כלשהו לא נעשה עד כה ) או על המצאה חדשה לחלוטין ) Kostoff , . ( 2003 ספר זה אינו דן בהמצאות טכנולוגיות או מדעיות , אלא בחדשנות בארגונים חינוכיים וציבוריים שמטרתם היא הכשרת מורים . זוהי חדשנות שעניינה הוא לא במנהל ובמבנה הארגוני , אלא בתהליכי הכשרה ו " הצמחה " של מורים אשר ילמדו את הדורות הבאים – חדשנות פדגוגית . חדשנות כזו עשויה להתאפיין באימוץ שינויים קטנים שיושמו כבר בארגונים אחרים , מעין ' איים של חדשנות' ) אבידב - אונגר ועשת - אלקלעי , (; 2012 לחלופין , היא עשויה להיות רדיקלית ) כזו המבקשת לפתח תהליכים חדשים לחלוטין ) ואף מערכתית ) כזו המבקשת לחולל שינוי יסודי בתרבות הארגון או המוסד ) ) . ( Mulgan & Albury , 2003 פדגוגיה , חדשנות ואידאולוגיה בספר זה פדגוגיה מוגדרת כמבנה חברתי אשר מייצג עקרונות ותפיסות , ומאפיין את הנורמות והפעולות הנגזרות מעקרונות אלה ) . ( Bernstein , 1996 פדגוגיה וסדר חברתי שזורים אפוא זה בזה , וקיימים ביניהם תהליכי משוב הדדיים . הפדגוגיה מהווה מערכת בקרה אשר מווסתת בין כוחות השימור לכוחות השינוי הפועלים בו - זמנית בכל חברה . למעשה , כל אקט פדגוגי וכל שיקול דעת בהוראה ובחינוך הם תוצר של הכרעה אידאולוגית ) הרפז , . ( 2000 כל חדשנות במישור הפדגוגי היא אפוא אקט אידאולוגי – הכרעת מורה בכיתתו בבית הספר , הכשרת מורים במוסד להשכלה גבוהה וכן הלאה . פעמים רבות הדיון על אודות חדשנות פדגוגית אינו דיון " טכני " הבוחן דרכים חדשות ויצירתיות לפתרון בעיות , אלא שאלה פוליטית אידאולוגית שעניינה הוא תפיסות עולם ועמדות ערכיות . דיון זה מעוגן במסגרות מושגיות העוסקות בהבנת מהות הידע ובמשמעותם של תהליכי למידה והוראה . בתקופות של שינוי וחוסר יציבות – הן בשל שינויים חברתיים ודמוגרפיים , הן בשל מהפכות טכנולוגיות – נוצר דיון ער בשאלות פדגוגיות למיניהן , והנטייה היא להציע כיוונים חדשים של חשיבה ועשייה . הפרקים בשער הפותח את הספר עוסקים בסוגיה זו , והם מלמדים על השפעתה הרבה של האידאולוגיה בנושא של חדשנות פדגוגית .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר