חדשנות, פדגוגיה והכשרת מורים – דברי מבוא

עמוד:7

חדשנות , פדגוגיה והכשרת מורים – דברי מבוא יעל פויס , יהודית ברק ספר זה מציג פסיפס של נקודות מבט וקולות שעניינם התפיסה של חדשנות פדגוגית בהכשרת מורים בישראל ומשמעותה . בפרקי הספר מתוארים הכיוונים , הפרשנויות , המתחים והעמימות אשר מלווים את העיסוק בחדשנות בחינוך בכלל ובהכשרת המורים בפרט . ראשיתו של הספר בפעילות של רשת מחקר – שנים - עשר חוקרים מכמה מכללות לחינוך אשר עוסקים בתחומי התמחות מגוונים . באוקטובר 2009 זומנו חוקרים אלה למכון מופ " ת כדי לבחון את החדשנות בתהליכי הכשרת מורים במכללות לחינוך . כבר בפגישה הראשונה הזו התעורר במלוא עוזו הקושי העיקרי , קושי שלא נעלם במהלך כל שנות עבודתנו ואף מוצא את ביטויו בספר זה : מהו מושא המחקר וכיצד יש להגדירו ? ריבוי הדעות מסביב לשולחן הבהיר כי הנושא עמום מאוד : האם מדברים על פדגוגיה חדשנית או על חדשנות פדגוגית ? האם יש הבדל בין שני המושגים ? האם יש הגדרה קבועה למושג , או שמא ההגדרה תלויה במתבונן ובמעורבותו בתהליך ההכשרה ? את התשובות לשאלות אלו חיפשנו באמצעות עריכת מחקרים מגוונים . מחקרים אלה פנו למגוון של קהלי יעד אשר מעורבים בחידושים ובשינויים בתהליכי הכשרת מורים או מגלים עניין בתהליכים אלה . קהלי יעד אלה כללו צוות חוקרים , סטודנטים , בעלי תפקידים בתכניות ההכשרה ומורי מורים מן השורה – כמו גם בעלי תפקידים בתכניות הכשרה לפרופסיות מקבילות . נוסף על כך נבחנה הספרות המקצועית בנושא זה . כדרכו של מבוא נפתח בהבהרת מושגים מרכזיים המופיעים בפרקי הספר . לאחר מכן נציג את מבנה הספר ונסקור את פרקיו . מהי חדשנות ? הספרות המקצועית בנושא החדשנות מציעה מגוון הגדרות המאפשרות להבחין בין רכיביה הייחודיים של החדשנות ולאפיינם ) . ( Malian & Nevin , 2005 שפע ההגדרות נובע מכך שהמושג ״חדשנות״ מופיע בתחומי מחקר מגוונים ובתאוריות חברתיות למיניהן ) . ( Goldsmith & Foxall , 2003 גולדסמית ופוקסול ) שם ) סבורים שקיימים שלושה מדדים לחדשנות : טריות ורעננות ) , ( recency מקוריות וחריגה מהמוכר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר