עיקרי הממצאים

עמוד:7

הדיווחים למוקדי 100 של המשטרה כאשר בוחנים את מספר הדיווחים על אירועים פליליים למוקדי 100 של המשטרה , מוצאים כי מספרם ל – 1 , 000 תושבים ביישובים הערביים עומד על כרבע עד חמישית ממספרם ביישובים היהודיים , בכל המחוזות בארץ . הפער הניכר נובע במידה רבה מההבדלים הקיימים בין יישובים ערביים ליהודיים בשיעורי האירועים . לפיכך בחנו את היחס בין מספר הדיווחים הללו לבין מספר האירועים הפליליים , נתון שעשוי ללמד על מידת האמון שהציבור רוחש למשטרה . ביישובים הערביים היחס מגיע לפחות ממחצית מערכו ביישובים היהודיים , והפער גדול בעברות של סדר ציבורי ובעברות נגד גוף . באופן כללי היחס עלה במרוצת השנים , וביישובים הערביים בקצב מהיר יותר . ההסתברות שקרבן עברה ערבי ידווח למשטרה נמוכה בהרבה מההסתברות שיהודי ידווח , בכל סוגי העברות שבחן הסקר החברתי של הלמ " ס : במקרה של פגיעה גופנית היא עומדת על כשלושה רבעים מההסתברות בקרב יהודים , ובעברות רכוש היא עומדת על שליש עד מחצית בלבד . קרבנות נוצרים נוטים לדווח למשטרה יותר ממוסלמים , והוא הדין בתושביהם של יישובים כפריים לעומת תושביהם של יישובים עירוניים גדולים . תופעות אלו מתיישבות עם הממצא שקבוצות מיעוט מהמעמדות החברתיים – כלכליים הנמוכים ומחברות מסורתיות נוטות להימנע ממגע עם רשויות אכיפת החוק . המעצרים שיעור המעצרים של גברים מוסלמים יותר מכפול מזה של גברים יהודים , ופער זה לא השתנה במהלך השנים ; הפערים גדולים עוד יותר בקרב צעירים — למשל , בקרב גברים בני 24 - 20 שיעור המעצרים של מוסלמים עולה על 80 ל – 1 , 000 ושל יהודים עומד על כ – 20 ל – , 1 , 000 ובעברות נגד אדם הפער בשיעור המעצרים אף מגיע לפי . 8 בשנות התשעים נרשמה ירידה בשיעור המעצרים בכל קבוצות הגיל והאוכלוסייה , ובפרט בקרב בני נוער מוסלמים , אולם בעשור הקודם היא התמתנה ואף נבלמה . במקרה של עברות סדר ציבורי אף חלה עלייה — מאז תחילת האינתיפאדה השנייה — בשיעור המעצרים של גברים מוסלמים . שיעור המעצרים של דרוזים דומה לזה של יהודים והתפתח כמותו במהלך השנים . עברות המין ונגד ביטחון המדינה והעברות נגד גוף שבגינן נעצרו מוסלמים עולות בחומרתן על העברות שביצעו העצורים היהודים , והתמונה מתהפכת במקרה של עברות סדר ציבורי . חומרתן של העברות שכלל העצורים נחשדו בהן עלתה במתינות בשני העשורים הנסקרים . גזרי הדין שיעור הגברים המורשעים בקרב הערבים גבוה בהרבה משיעורם בקרב היהודים — למעלה מ – 10 ל – 1 , 000 לעומת פחות מ – 6 ל – 1 , 000 בשלהי העשור הקודם . הבדלים אלו ניכרים בכל קבוצות הגיל והעברה . בשני העשורים שחלפו חלה ירידה בולטת בשיעור המורשעים , ערבים ויהודים כאחד , ואצל בני נוער מוסלמים היא הייתה מהירה יותר ; במקביל לפרוץ האינתיפאדה השנייה חלה אצל הערבים עלייה בולטת בשיעורי המורשעים בעברות של הפרת הסדר הציבורי , אך בהמשך העשור התהפכה המגמה . ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם ההבדלים בין דפוסי המעצרים בשני המגזרים ועם השינויים שחלו בהם על פני זמן . אשר למספר המצטבר של הרשעות , גברים מוסלמים שהורשעו לפחות פעם אחת בשנים 2010 - 1990 צברו יותר הרשעות בממוצע . בקרב בני , 44 - 40 למשל , המספר עמד ב – 2010 על כ – , 1 . 5 לעומת כ – 1 . 4 אצל יהודים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר