פתח דבר

עמוד:12

והעשירו את צורת המחשבה שלי , מושגים מרכזיים במה שאני רואה כ " תלמודי " , שמאפיינים את החשיבה התלמודית . מושגים שנעשו חלק מתהליכי קבלת ההחלטות שלי , שעיצבו את היהודיות שלי - עצמי , שסללו את הדרך שבה אני מבינה ומממשת את היותי יהודייה . כמו בסיפורי ז ן , כך רוב הסיפורים המופיעים כאן מזמינים לקריאה דינמית . משהו עשוי לקרות לקורא בעת המפגש עם הטקסט , רגע של הפתעה או אי - הבנה עשוי לעורר מחשבה חדשה , אמיצה . התנועה הנפשית הזאת שמתרחשת במהלך הקריאה היא מגע ידו של הכותב הקדמון שמגיעה עד אלינו , עד ל רגע השקט שבו הקורא מצוי לבדו . מגע הקסם הזה של מפגש אינטימי מעבר לזמן ולמקום , מגע המחולל שינוי אמיתי בנפשו של הקורא , הרגעים הללו הם הסוד שגורם לדורות רבים של יהודים להתמכר באהבה ללימוד התלמוד . שיחה על - זמנית התלמוד הוא שיאה של שיחה שהתחילה בדברי אלוהים אל אברהם וממשיכה עד היום . שיחה של יהודים שמכונה " לימוד תורה " . ייחודה הבא לביטוי בתלמוד הוא בכך שלא מתקיימת בה היררכיה מסורתית רגילה , וכל מי שמעוניין להיות שותף לה זכאי ומוזמן להתחבר , כמו בשיחת ועידה על - זמנית רב - ערוצית , ולהגיד את דברו כשווה בין שווים . מבחן הערך הוא מבחן ההישרדות . מה שיצוטט , ישמש מושא למחלוקת ולפיתוח - מה שייזכר יזכה לעבור לדורות הבאים . כמו ב " מפצח האגוזים " , שם בכל לילה מתעוררים הצעצועים ורוקדים יחד , כך בשעה שפותחים את הדף התלמודי לשם לימוד , קמים כל הלומדים לתחייה . הלימוד הוא סימפוניה שבה רבא ואביי , תנ אים , אמוראים וגאונים , רש " י ותוספות , ראשונים ואחרונים , משמיעים את קולם וכמותם גם אנחנו , הקוראים היום . כל זמן הלימוד מתקיים שוויון ערך בין הקולות ; זוהי חוויה של ניצוח ושל הקשבה בעת ובעונה אחת . הלומד מאזין , מבצע ויוצר בשעת הלימוד .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר