מבוא

עמוד:11

מבוא ספר זה הוא בבחינת הזמנה להכיר את עולמו של הרומנסירו של יהודי ספרד על עושרו וגיוונו . קראתי לספר " אוצר " מפני שרפרטואר הרומנסות – הוא הרומנסירו – אשר השתמר במסורת שבעל פה אצל גולי ספרד והיה מושר בשפה הספרדית יהודית בכל קהילותיהם , הוא לא פחות מאוצר יקר ערך . הרומנסה היא שיר סיפורי , כמו הבלדה , והיא בעלת אפיונים ספרותיים , מבניים ומוסיקליים . השם " רומנסה" הודבק תדיר גם לשירים השייכים לסוגות וסגנונות אחרים : שירים ליריים , שירי אהבה ושירי געגועים . ואילו הרומנסה מספרת סיפור בסגנון מאופק ומדויק , ללא החצנה של רגשות . אלו מובנות בעלילותיו הדרמטיות של הסיפור . הרומנסה היא הסוגה המעידה יותר מכול על הרפרטואר המוסיקלי של יהודי ספרד בימי הביניים , ומהוויי זה נטלו עמם היהודים בעוזבם את חצי האי האיברי . המשכיות המסורת הספרדית מהשורשים ההיספניים שלה ועד לגלויות בפזורות השונות היא תופעה מיוחדת של שימור תוך כדי מסירה מפה לאוזן . תופעה זו משמעותית במיוחד בהיותה דו ממדית : היא כוללת ממד היסטורי וממד גיאוגרפי . כלומר , מסורת המאופיינת בהמשכיות בזמן , לאורך כחמש מאות שנה , ובפריסה גיאוגרפית רחבה , המכסה שני קצוות של ארצות הים התיכון , היכן שהקימו היהודים את קהילותיהם אחרי יציאתם מחצי האי האיברי : במערב הים התיכון , הקהילות הספרדיות בערי צפון מרוקו ; ובמזרח הים התיכון , בשטחי מה שהיה אז האימפריה העות ' מאנית ( שחולקה לאחר מכן לטורקיה , יוון , בולגריה , בוסניה ומקדוניה ) . לאחר שנים נוספה פזורה שלישית , בצפון ודרום אמריקה , ופזורה רביעית , בישראל . הדוגמאות המובאות להלן נאספו מכל הקהילות הנ " ל . זהו מדגם מייצג מתוך הקלטות שאספתי במשך כארבעים שנה לחקר המסורת המוסיקלית הספרדית : החל משנת 1974 ועד לימינו אנו . למען

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר