מבוא

עמוד:12

ב ' מדע היהדות ' באופן שמושג זה הופיע במחקר בגרסאות שונות עד עתה , אלא לדיסציפלינה ייחודית בעלת מאפיינים אורתודוקסיים הנבדלת באופן מובהק מצד אחד ממקבילותיה הלא אורתודוקסיות ומצד אחר מההיסטוריוגרפיה האורתודוקסית הלא מחקרית , שנוצרה כך מתוך מחשבה תחילה כדי לשמש אלטרנטיבה למחקר הקיים של ' מדע היהדות ' . אמנם ישנם כמה קווי דמיון בין ההיסטוריוגרפיה האורתודוקסית הלא מחקרית ובין ' מדע היהדות ' האורתודוקסי , אך התחומים הללו נבדלים זה מזה באופן מהותי בכמה נקודות יסוד . תחום המחקר של ההיסטוריוגרפיה האורתודוקסית חדש יחסית , אך די בחומר שנצבר עד עתה כדי לעשות הבחנה בינו ובין נושא מחקרנו . ישראל ברטל עמד על כך שההיסטוריוגרפיה האורתודוקסית היא , לצד הספרות והעיתונות האורתודוקסית , חלק מהתגובה של זרם זה לאיום המתגבר של ההשכלה על החברה המסורתית . גם בה קיימים כל היסודות המנויים בהתגבשותה של האורתודוקסיה המזרח - אירופית : ' הן הפנמת יסודות מודרניים והן שימוש בטקטיקות מודרניות ; הן תודעת סכנתה של המודרנה והן קבלתה כחלק מן ההיסטוריה ואף השלמה עם כמה ממאפייניה ' . לדעתו , ההיסטוריוגרפיה האורתודוקסית נוצרה כאלטרנטיבה לכתיבה המשכילית והיא מעין תמונת ראי שלה . עדה רפפורט - אלברט ונחום קרלינסקי עמדו על כך שההיסטוריוגרפיה האורתודוקסית - החסידית מצד אחד אימצה בחיבוריה היבטים של ההכרה ההיסטורית והטיעון ההיסטורי המודרניים והטמיעה את שיטות המחקר ההיסטורי המודרני ( הערות שוליים , שימוש בחומר ארכיוני ) , ומצד אחר השאירה את התפקיד המרכזי בכיוון מהלך ההיסטוריה לאל ואף שילבה יסודות הגיוגרפיים בחיבוריה . בכך העמידה גרסה אלטרנטיבית של תולדות החסידות לגרסה המקובלת במחקר המדעי , גרסה שיועדה לצורכי פנים וחוץ כאחד . קרלינסקי מכנה אלטרנטיבה מעין זו ' היסטוריה שכנגד ' . אך עוד לפני שננתח את המאפיינים הייחודיים של ' מדע היהדות ' האורתודוקסי , נוכל לקבוע כי ההיסטוריוגרפיה האורתודוקסית הלא מחקרית נבדלת ממושא מחקרנו בכמה קווים עיקריים . ראשית , היא הצטמצמה בעיקר לחיבורים העוסקים בתולדות יהודי אירופה בעת החדשה ובתולדותיהם של אישים או קבוצות 2 ברטל תשמ " ד , עמ ' Bartal 1994 , pp . 178 - 191 ; 414 – 409 -Rapoport Albert 1988 , pp . 119 - 159 3 4 קרלינסקי תשנ " ט .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר