התמורה הראשונה: הגמל (הרוח העמיס)

עמוד:13

התמורה הראשונה : הגמל ( הרוח העמיס ) ' הרוח העמיס ' הוא , כאמור , רוח חזק , והוא שואף להעצים את עצמו . כיצד ? הוא מפנים באופן העמוק ביותר את הרעיונות השולטים בסביבתו התרבותית , ומנסה לבנות את עצמו , בשיא הרצינות , בהתאם להם . מהם רעיונות אלו ? כלל לא משנה , יגיד לנו ניטשה ; " חוזקו חפץ את הכבד ואת הכבד – מכל . " למעשה , ניטשה מלמד אותנו כי גם דרכנו הייחודית ביותר איננה חדשנית בראשיתה . התעצמות קשורה בהפנמתן , בתרגולן ובלמידתן של פרקטיקות בתחום בו אנו עוסקים . למשל : גם הציירת המוכשרת והחדשנית ביותר תתחיל את דרכה בלמידה עיקשת ונחושה של טכניקות הציור המשמשות את בני תקופתה , של הרעיונות ששלטו בעולם הציור בעבר ושל הרעיונות השולטים בו כיום . אם היא ציירת בעלת כוחות יצירה גדולים , היא תקפיד עם עצמה עד שתפנים את הרעיונות הנחשבים בעיניה ואת הפרקטיקות בהן היא חפצה לשלוט , עד שאלו יהפכו לחלק בלתי נפרד ממנה . אם מדובר בציירת בעלת נפש חזקה , אזי ככל שאלו קשים יותר ללמידה ולביצוע , כך היא תתעקש עליהם יותר . צעדים אלו מהווים שלב ראשון של התבדלות מהסביבה בה גדלה האישה ושלבים ראשונים של רכישת ייחודיותה . 1 כה אמר זרתוסטרא , 25 ( על שלוש התמורות ) . 2 כאן נשתמש במושג ' פרקטיקות ' במובן של ביצועים שאנו חוזרים עליהם שוב ושוב בתוך המסגרות שבהן אנו פועלים . למשל , לציירת יש דפוסי פעולה מסוימים שבאמצעותם היא יכולה להשיג אפקטים בהם היא חפצה ( דרך מסוימת להחזקת המכחול , שימוש במכחול בעל מבנה מסוים , מהילת הצבע בחומרים שונים , שימוש במצע מסוג מסוים וכיו " ב ) . בשעה שהיא חותרת להשגת האפקט הרצוי לה , היא נוקטת בדפוסי הפעולה שלמדה על – מנת להשיג את מטרתה . כלומר , היא נוקטת בפרקטיקות מסוימות על – מנת להשיג אפקט מסוים . לבנאי יש דרכים מסוימות ליצור קיר חלק . הוא יכול להשתמש בסוגים שונים של שפכטל , יש לו דרכים מסוימות להחזיק את כף הבנאים והוא יכול לבצע את הגימור בעזרת סוגים שונים של שופינים . כל אלו הן פרקטיקות בהן נוקט הבנאי על – מנת להשיג את התוצאה הרצויה לו .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר