הקדמה

עמוד:7

הקדמה לאפליה , לכל אפליה , בין שהיא לפי חוק או לפי נוהג מושרש , תוצאות קשות לגבי אלה שהם היעד שלה , אך גם לגבי המרחב האנושי והפוליטי בכללותו . חוקים של הפרדה גזענית ( חוקי גזע ) יוצרים אפליה גלויה ובוטה . במשטר כזה החוק שולל זכויות אזרח מציבור מסוים ( בשל צבע עורו , מוצאו , דתו וכן הלאה ) וגם תוחם בבירור מי הם בעלי הזכויות המלאות ומי הם משוללי הזכויות . משטר כזה מקיים מנגנונים המענישים את מי שמפר את חוקי ההפרדה ונוהג בשוויון . אך כיצד פועל מנגנון של אפליה במדינה כמו ישראל , אשר לפי מגילת העצמאות שלה מחויבת לקיים " שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת , גזע ומין " , ואשר בית המשפט העליון שלה קבע בהזדמנויות שונות , כי כבוד האדם מחייב שוויון בין בני האדם ? האפליה בישראל מיושמת באמצעות מנגנונים מגוונים – כלכליים חברתיים , פוליטיים , אידיאולוגיים ותרבותיים . חוקים אחדים האוסרים אפליה כזאת או אחרת , שאישרה הכנסת במהלך השנים , לא שינו את המצב מיסודו . אפליה מופעלת לגבי אוכלוסיות שונות : ערבים , נשים , עניים , מזרחים , קשישים , תושבי הפריפריה , קהילת הלהט " ב ועוד . בראייה כוללת , קהילות אלה הן רוב אזרחי ישראל , ומכאן שאפליה היא מאפיין יסודי ומהותי של החברה הישראלית . הספר להלן מנסה לפצח את המבנה המורכב של אינטרסים , מנגנונים , הצדקות ודרכי היישום של האפליה בתחום מרכזי מוגדר אחד – האפליה הלאומית של הערבים בשוק העבודה הישראלי .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר