מבוא

עמוד:8

למסגרות נפרדות ו " מיוחדות " ) רייטר , . ) 2004 , 2003 , 1997 ואלה הם העקרונות שבבסיס התפיסה ) טל , שביט ופן , , 2011 עמ ' : ) 34 א . כבוד האדם – כל אדם , באשר הוא אדם , נולד עם יכולות המאפשרות לו להבין , לדעת ליצור , לחשוב ולהגיע לתובנות לגבי עצמו ואחרים . אי לכך לכל אדם מעצם היותו בן אנוש יש הזכות שיכבדו יכולות אלה ; ב . לכל אדם הזכות לבטא את עצמו ולהביע את דעתו , ואין לאיש זכות לכפות את דעתו על אחרים ; ג . בני אדם מסוגלים להחליט באשר לאופן שבו ברצונם להתנהל , והם זכאים לחיות את חייהם לפי בחירתם ובכל סגנון שירצו . עקרונות אלה באו לידי ביטוי מובהק במחקר שליווה את התכנית " אני והקהילה " שהפעיל בסוף שנות השמונים ארגון " אחוה " , ארגון נכי חיפה והצפון ) היום " אחוה " , ארגון רב - תחומי של אנשים עם מוגבלויות ( . במחקר נותח תוכן הפגישות שקיימו חברי הקבוצה מדי יום ביומו , בשיטה איכותנית , והוא סימן שלבים ברורים בהתמודדות עם הסוגיות שעלו . החוקרים כינו את השלבים " מעגלי הפנמה " , משום שחברי הקבוצה חזרו לדון ולהתנסות בפגישותיהם באותם נושאים שוב ושוב . התהליך הוביל להפנמה של ידע , עמדות , תובנות עצמיות וחברתיות וגם של אסטרטגיות של פתרון בעיות ) . ) Reiter & Goldman , 1999 בשנת 1996 החל משרד החינוך ליישם את הסעיף בחוק החינוך המיוחד המאריך את לימודיהם של תלמידים עם צרכים מיוחדים עד גיל . 21 פרופ ' שונית רייטר נענתה לבקשה של האגף לתכניות לימודים ושל האגף לחינוך מיוחד לכהן בראש ועדה שתכין תכנית אב לתלמידים בוגרים ) בני , ) 21 – 18 שעד אז לא למדו בבתי הספר המיוחדים . בעקבות ממצאי המחקר שליווה את התכנית " אני והקהילה " הוחלט להשתית את תכנית האב לחינוך המיוחד על המונח " איכות חיים " ועל המודל של " מעגל ההפנמה " בהוראה , המבוסס על התפיסה ההומניסטית ) תרשים . ) 1 לשם כך הוקמה ועדת היגוי ובה נציגים מכמה משרדים : חינוך , רווחה , האגף לטיפול באדם עם הפיגור השכלי והגף לתכניות לימודים . עד כה פורסמו ארבע יחידות לימוד בשם " לקראת בגרות ל " ב – " 21 חינוך חברתי ; חינוך לעבודה ; חינוך לקראת יציאה מהבית ומגורים עצמאיים וחינוך לאזרחות פעילה . היחידות חינוך חברתי וחינוך לחיי עבודה נחקרו בשתי עבודות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר